日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code SX114
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number SOC7010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 前期課程「メディア社会学」と合同授業.

【Course Objectives】

Students will understand research trends in media audience theory and gain a perspective on how to apply this to their own research.

【Course Contents】

In recent years, media has developed rapidly thanks to technological progress, spreading its influence in various aspects of people’s lives. What researches have been conducted on media audience amidst these phenomena? In this class, students will gain bird-eye view of media audience research findings until now. Students will acquire basic concepts used in these studies.
In this class, students will learn about media audience research trends by reading textbooks. Through these, students will build the foundation of the future researches.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(1)
3 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(2)
4 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(3)
5 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(4)
6 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(5)
7 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(6)
8 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(7)
9 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(8)
10 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(9)
11 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(10)
12 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(11)
13 『メディア・オーディエンスの社会心理学』(12)
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

履修者は,指定したテキストはもちろん,授業時間外に関連する文献を読むことによって,より多角的に理解を深めることが必要である。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内の発表(60%)
授業内の討論(40%)
備考 (Notes)
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 李光鎬・渋谷明子編 『メディア・オーディエンスの社会心理学 改訂版』 ミネルヴァ書房 2021 9784788517219

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業では,毎回レポーターを決め,テキストの内容を深く理解するとともに,参加者の議論によって,発展的検討を行う。

【注意事項 / Notice】