日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code SX120
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC7010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 前期課程「質的分析法」と合同授業.
他研究科生履修不可.

【Course Objectives】

Students will trace qualitative researches to understand overall qualitative sociology . To acquire basic and practical qualitative research skills, students will learn its methods and analyses through specific case studies.

【Course Contents】

Students will focus on society sociological research, trace qualitative researches, and study recent qualitative research findings. They will learn various qualitative methods through these cases. Based on various literatures, students will discuss social research processes, including collecting, analyzing, interpreting, and writing papers on field works’ qualitative data. Recently research ethic has become essential in social research, so students will also discuss possibilities of researching party involved and relationships between researcher and research collaborators. Based on life story research methods, students will focus on discussing and analyzing various methods, including field work, interview, narrative theory, and ethnography writing.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業の進め方
2 質的データとは何か:個人記録、文書資料、新聞雑誌記事、音声、映像など
3 質的調査の系譜:社会学における質的調査への道
4 質的調査法の種類:ドキュメント分析、ライフヒストリー/ライフストーリー法、参与観察など
5 質的調査の技法:フィールドワークの方法
6 質的調査の技法:多様なインタビュー法―相互行為としてのインタビュー
7 質的調査の技法:「人生」へのアプローチ―ライフヒストリー/ライフストーリーの考え方
8 質的調査の技法:アーカイヴ調査とアーカイヴ資料の可能性
9 質的データの分析・解釈:フィールドノートとトランスクリプト
10 質的データの分析・解釈:語りの社会的・文化的文脈
11 質的データの分析・解釈:「分厚い記述」と生活世界へのまなざし
12 調査実践と調査倫理の諸問題
13 受講生による調査計画と調査方法:リサーチデザインと成果の呈示
14 全体のふりかえりと質的調査の課題

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

基礎的な関連文献を読むこと、各自の研究テーマを深めること

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業への参加度(30%)
授業内報告(30%)
備考 (Notes)
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小林多寿子編 『ライフストーリー・ガイドブック』 嵯峨野書院 2010 9784782305096

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】