日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
SX120/SX120SX120 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC7010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程「質的分析法」と合同授業. 他研究科生履修不可. |
Students will trace qualitative researches to understand overall qualitative sociology . To acquire basic and practical qualitative research skills, students will learn its methods and analyses through specific case studies.
Students will focus on society sociological research, trace qualitative researches, and study recent qualitative research findings. They will learn various qualitative methods through these cases. Based on various literatures, students will discuss social research processes, including collecting, analyzing, interpreting, and writing papers on field works’ qualitative data. Recently research ethic has become essential in social research, so students will also discuss possibilities of researching party involved and relationships between researcher and research collaborators. Based on life story research methods, students will focus on discussing and analyzing various methods, including field work, interview, narrative theory, and ethnography writing.
1 | オリエンテーション:授業の進め方 |
2 | 質的データとは何か:個人記録、文書資料、新聞雑誌記事、音声、映像など |
3 | 質的調査の系譜:社会学における質的調査への道 |
4 | 質的調査法の種類:ドキュメント分析、ライフヒストリー/ライフストーリー法、参与観察など |
5 | 質的調査の技法:フィールドワークの方法 |
6 | 質的調査の技法:多様なインタビュー法―相互行為としてのインタビュー |
7 | 質的調査の技法:「人生」へのアプローチ―ライフヒストリー/ライフストーリーの考え方 |
8 | 質的調査の技法:アーカイヴ調査とアーカイヴ資料の可能性 |
9 | 質的データの分析・解釈:フィールドノートとトランスクリプト |
10 | 質的データの分析・解釈:語りの社会的・文化的文脈 |
11 | 質的データの分析・解釈:「分厚い記述」と生活世界へのまなざし |
12 | 調査実践と調査倫理の諸問題 |
13 | 受講生による調査計画と調査方法:リサーチデザインと成果の呈示 |
14 | 全体のふりかえりと質的調査の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基礎的な関連文献を読むこと、各自の研究テーマを深めること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への参加度(30%) 授業内報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小林多寿子編 | 『ライフストーリー・ガイドブック』 | 嵯峨野書院 | 2010 | 9784782305096 |
質的調査研究の系譜をたどり、社会学における質的調査を概観的に把握したうえで、質的調査の方法や分析について具体的な事例をとおして学び、質的調査研究の基礎力と実践力を身につけることをめざす。自らの研究テーマに引き付けて、質的分析法を応用したリサーチデザインする力を培う。
Students will trace qualitative researches to understand overall qualitative sociology . To acquire basic and practical qualitative research skills, students will learn its methods and analyses through specific case studies.
社会調査法における質的研究に焦点を合わせ、質的研究の系譜をたどり、近年の質的研究成果を概観しながら、質的研究の事例をとおして多様な質的方法の実際について学ぶ。フィールドワークから質的データの収集、分析、解釈、論文の作成に至るまでの社会調査の全過程を、さまざまな文献をもとに検討・討議する。昨今は、社会調査において調査倫理が不可欠となっているので、調査協力者と調査者の関係や当事者研究などの可能性についても検討する。ライフストーリー調査の方法論を基礎に、フィールドワークの方法、インタビュー法、ナラティヴ論、エスノグラフィの書き方などが検討、考察の焦点となる。
Students will focus on society sociological research, trace qualitative researches, and study recent qualitative research findings. They will learn various qualitative methods through these cases. Based on various literatures, students will discuss social research processes, including collecting, analyzing, interpreting, and writing papers on field works’ qualitative data. Recently research ethic has become essential in social research, so students will also discuss possibilities of researching party involved and relationships between researcher and research collaborators. Based on life story research methods, students will focus on discussing and analyzing various methods, including field work, interview, narrative theory, and ethnography writing.
1 | オリエンテーション:授業の進め方 |
2 | 質的データとは何か:個人記録、文書資料、新聞雑誌記事、音声、映像など |
3 | 質的調査の系譜:社会学における質的調査への道 |
4 | 質的調査法の種類:ドキュメント分析、ライフヒストリー/ライフストーリー法、参与観察など |
5 | 質的調査の技法:フィールドワークの方法 |
6 | 質的調査の技法:多様なインタビュー法―相互行為としてのインタビュー |
7 | 質的調査の技法:「人生」へのアプローチ―ライフヒストリー/ライフストーリーの考え方 |
8 | 質的調査の技法:アーカイヴ調査とアーカイヴ資料の可能性 |
9 | 質的データの分析・解釈:フィールドノートとトランスクリプト |
10 | 質的データの分析・解釈:語りの社会的・文化的文脈 |
11 | 質的データの分析・解釈:「分厚い記述」と生活世界へのまなざし |
12 | 調査実践と調査倫理の諸問題 |
13 | 受講生による調査計画と調査方法:リサーチデザインと成果の呈示 |
14 | 全体のふりかえりと質的調査の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基礎的な関連文献を読むこと、各自の研究テーマを深めること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への参加度(30%) 授業内報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小林多寿子編 | 『ライフストーリー・ガイドブック』 | 嵯峨野書院 | 2010 | 9784782305096 |