日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
TH318/TH318TH318 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教学的キリスト教研究の可能性 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS7813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
What analytical perspectives can Religious Studies and Christian Studies share with regard to academic approaches to "religion(s)", or what methodological and theoretical differences can be discerned between them? We will look at the problems and potential of Christian Studies, while engaging with recent methodological and theoretical debates in Religious Studies, which are increasingly inclined towards interdisciplinarity. In this way, we will understand the importance of academic self-reflection in the practice of participants' concrete research.
Religious Studies is a relatively young discipline that emerged after the mid-19th century with the aim of analyzing religious phenomena and systems in an "academic" (i.e. "non-theological" or "non-denominational") way. This means that, in the Western context, a problem had to arise between "Theology" and "Religious Studies" with regard to the objects of study, since Theology saw itself as the only discipline qualified to deal with "religion". We will evaluate the methodologies and theories that "Religious Studies" has developed (especially since the last quarter of the 20th century) and highlight their possible contributions to contemporary "Christian Studies", as well as the scholarly problems that concern both "Religious Studies" and "Christian Studies". In this course we will read literature (mainly in English) and hold presentations and debates on it.
1 | 導入――「宗教」研究と「キリスト教」研究 |
2 | 講読・議論――「神学」と「学問的神学」 |
3 | 講読・議論――「学問」を超える「神学」 |
4 | 講読・議論――「学問的神学」の歴史と「宗教学」の成立(1) |
5 | 講読・議論――「学問的神学」の歴史と「宗教学」の成立(2) |
6 | 講読・議論――近代の大学制度における「神学」と「宗教学」(1) |
7 | 講読・議論――「近代の大学制度における「神学」と「宗教学」(2) |
8 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の差異(1) |
9 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の差異」(2) |
10 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の統合?(1) |
11 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の統合?(2) |
12 | 講読・議論――宗教学的概念としての「神学」 |
13 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」を超えて(1) |
14 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」を超えて(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読テクスト箇所の入念な下調べ。発表に向けてのレジュメ等の準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の発表(60%) 議論への参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に教室で、あるいは授業開始前にCanvas LMS上で、講読文献(のコピー)を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Eric J. Sharpe | Comparative Religion. A History, 2nd. ed. | Duckworth | 1986 | |
2 | Jaques Waardenburg (ed.) | Classical Approaches to the Study of Religion, vol. 1 | Mouton | 1974 | |
3 | John Hinnells (ed.) | The Routledge Companion to the Study of Religion, 2nd ed. | Routledge | 2010 | |
4 | Willi Braun et. al. (eds.) | Guide to the Study of Religion | Continuum | 2000 | |
5 | Mark C. Taylor (ed.) | Critical Terms for Religious Studies | University of Chicago Press | 1998 | |
6 | George D. Chryssides et. al. (eds.) | The Study of Religion: An Introduction to Key Ideas and Methods | Bloomsbury | 2013 | |
その他 (Others) | |||||
その他、授業時に適宜紹介される。 |
学部において、「宗教学」「宗教史(学)」「比較宗教学」「宗教…学」「…教概論」等の、諸宗教もしくは宗教学に関連する科目を履修していることが望ましいが、必須ではない。
初回に発表担当回を決定する。
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。
「宗教」という現象への宗教学的アプローチとキリスト教学的アプローチは、分析上のどのような視座を相互に共有しているのだろうか。あるいは理論的・方法論的な観点から見て、両者の間にはいかなる差異が存在するのであろうか。昨今、学際的な志向が顕著となりつつある宗教研究における方法論的・理論的議論を介して、キリスト教研究が抱える問題点ならびに可能性を照射し、各自の具体的な研究活動における学問論的反省の重要性を認識する。
What analytical perspectives can Religious Studies and Christian Studies share with regard to academic approaches to "religion(s)", or what methodological and theoretical differences can be discerned between them? We will look at the problems and potential of Christian Studies, while engaging with recent methodological and theoretical debates in Religious Studies, which are increasingly inclined towards interdisciplinarity. In this way, we will understand the importance of academic self-reflection in the practice of participants' concrete research.
宗教研究は19世紀中葉以降、宗教現象や宗教システムを「学問的」(「非神学的」、「非宗派的」)に論じることを目的として掲げた比較的若い学問分野である。これは西洋の文脈において、「宗教」を論じる学問としての自己理解を確立していた「神学」との間に対象領域画定を巡る問題が生起せざるを得なかったということを意味している。こうした緊張関係の中に当初から位置し続けた宗教研究が、その後展開してきた(特に20世紀最後の四半世紀以降の)方法論・理論を考察することによって、それらが現在のキリスト教研究に対して果たしうる貢献の可能性と、宗教研究・キリスト教研究の両者が抱える学問論的問題を明らかにする。本授業では、文献(主に英語文献)の講読とそれに基づく発表・議論を行う。
Religious Studies is a relatively young discipline that emerged after the mid-19th century with the aim of analyzing religious phenomena and systems in an "academic" (i.e. "non-theological" or "non-denominational") way. This means that, in the Western context, a problem had to arise between "Theology" and "Religious Studies" with regard to the objects of study, since Theology saw itself as the only discipline qualified to deal with "religion". We will evaluate the methodologies and theories that "Religious Studies" has developed (especially since the last quarter of the 20th century) and highlight their possible contributions to contemporary "Christian Studies", as well as the scholarly problems that concern both "Religious Studies" and "Christian Studies". In this course we will read literature (mainly in English) and hold presentations and debates on it.
1 | 導入――「宗教」研究と「キリスト教」研究 |
2 | 講読・議論――「神学」と「学問的神学」 |
3 | 講読・議論――「学問」を超える「神学」 |
4 | 講読・議論――「学問的神学」の歴史と「宗教学」の成立(1) |
5 | 講読・議論――「学問的神学」の歴史と「宗教学」の成立(2) |
6 | 講読・議論――近代の大学制度における「神学」と「宗教学」(1) |
7 | 講読・議論――「近代の大学制度における「神学」と「宗教学」(2) |
8 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の差異(1) |
9 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の差異」(2) |
10 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の統合?(1) |
11 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」の統合?(2) |
12 | 講読・議論――宗教学的概念としての「神学」 |
13 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」を超えて(1) |
14 | 講読・議論――「神学」と「宗教学」を超えて(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読テクスト箇所の入念な下調べ。発表に向けてのレジュメ等の準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の発表(60%) 議論への参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に教室で、あるいは授業開始前にCanvas LMS上で、講読文献(のコピー)を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Eric J. Sharpe | Comparative Religion. A History, 2nd. ed. | Duckworth | 1986 | |
2 | Jaques Waardenburg (ed.) | Classical Approaches to the Study of Religion, vol. 1 | Mouton | 1974 | |
3 | John Hinnells (ed.) | The Routledge Companion to the Study of Religion, 2nd ed. | Routledge | 2010 | |
4 | Willi Braun et. al. (eds.) | Guide to the Study of Religion | Continuum | 2000 | |
5 | Mark C. Taylor (ed.) | Critical Terms for Religious Studies | University of Chicago Press | 1998 | |
6 | George D. Chryssides et. al. (eds.) | The Study of Religion: An Introduction to Key Ideas and Methods | Bloomsbury | 2013 | |
その他 (Others) | |||||
その他、授業時に適宜紹介される。 |
学部において、「宗教学」「宗教史(学)」「比較宗教学」「宗教…学」「…教概論」等の、諸宗教もしくは宗教学に関連する科目を履修していることが望ましいが、必須ではない。
初回に発表担当回を決定する。
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。