日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学研究科/Graduate School of TourismGraduate School of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UA551/UA551UA551 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光現象を経済学的に分析する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRG5300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will acquire basic knowledge of analyzing tourism from an economic perspective. In particular, this course aims to acquire knowledge of microeconomics and deepen understanding of tourism's importance to the economy. Students will be able to understand the importance of studying an economic analysis of tourism that progresses from economic intuition to mathematical quantification.
Students will understand the research trends in tourism economics by using materials or textbooks on tourism economics. In particular, students will become aware of the connection between the natural environment and tourism, and acquire the ability to analyze tourism from an economics perspective concerning how tourism contributes to the development of rural areas. For this purpose, we will also introduce how to understand data and the contents of econometrics in order to be able to analyze data. Discussions and presentations among students may also be conducted.
1 | オリエンテーション:講義の進め方について |
2 | 経済学の研究1 |
3 | 経済学の研究2 |
4 | 観光現象の経済学的分析1 |
5 | 観光現象の経済学的分析2 |
6 | 観光現象の経済学的分析3 |
7 | 観光現象の経済学的分析4 |
8 | 観光現象の経済学的分析5 |
9 | 観光現象の経済学的分析6 |
10 | 観光現象の経済学的分析7 |
11 | 計量経済学を用いたアプローチ1 |
12 | 計量経済学を用いたアプローチ2 |
13 | 計量経済学を用いたアプローチ3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に資料もしくはテキストを読み込み、理解を深めておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の報告と議論を総合的に評価する。(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Yong Chen | Economics of Tourism and Hospitality: A Micro Approach | Routledge | 2021 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
社会科学系の大学院(修士)に相応しいレベルの数学力、英語の読解力を必要とする。また、パワーポイントを用いた資料作成、および質の高い発表が求められる。
資料の配布などで、Canvas LMSを使用する予定である。
観光を経済学的に分析するための基礎知識を習得する。特に、ミクロ経済学の知識を習得し、経済における観光の重要性について理解を深める。経済学的な直観から数学的な定量化へと進む観光の経済分析を学ぶことの重要性を理解できるようになる。
Students will acquire basic knowledge of analyzing tourism from an economic perspective. In particular, this course aims to acquire knowledge of microeconomics and deepen understanding of tourism's importance to the economy. Students will be able to understand the importance of studying an economic analysis of tourism that progresses from economic intuition to mathematical quantification.
観光経済学に関する資料もしくはテキストを用い、観光経済学領域の研究動向について理解する。特に、自然環境と観光とのつながりを意識し、観光が地方の発展にどのように資するかについて経済学の視点から観光を分析できる力を身につける。そのためにも、データ分析ができるようになるために、データの読み方や計量経済学の内容についても紹介する。なお、学生同士のディスカッションやプレゼンテーションを行なう予定である。
Students will understand the research trends in tourism economics by using materials or textbooks on tourism economics. In particular, students will become aware of the connection between the natural environment and tourism, and acquire the ability to analyze tourism from an economics perspective concerning how tourism contributes to the development of rural areas. For this purpose, we will also introduce how to understand data and the contents of econometrics in order to be able to analyze data. Discussions and presentations among students may also be conducted.
1 | オリエンテーション:講義の進め方について |
2 | 経済学の研究1 |
3 | 経済学の研究2 |
4 | 観光現象の経済学的分析1 |
5 | 観光現象の経済学的分析2 |
6 | 観光現象の経済学的分析3 |
7 | 観光現象の経済学的分析4 |
8 | 観光現象の経済学的分析5 |
9 | 観光現象の経済学的分析6 |
10 | 観光現象の経済学的分析7 |
11 | 計量経済学を用いたアプローチ1 |
12 | 計量経済学を用いたアプローチ2 |
13 | 計量経済学を用いたアプローチ3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に資料もしくはテキストを読み込み、理解を深めておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の報告と議論を総合的に評価する。(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Yong Chen | Economics of Tourism and Hospitality: A Micro Approach | Routledge | 2021 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜紹介する。 |
社会科学系の大学院(修士)に相応しいレベルの数学力、英語の読解力を必要とする。また、パワーポイントを用いた資料作成、および質の高い発表が求められる。
資料の配布などで、Canvas LMSを使用する予定である。