日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学研究科/Graduate School of TourismGraduate School of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UA570/UA570UA570 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光対象としての建築を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRG5200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students learn the characteristics of the building to be viewed and its planning method, and they think about architectural planning to enrich the living environment.
Not only are historical buildings that have served as the setting for historical events becoming tourist attractions, but some buildings are also tourist attractions because of their unique design. The architectural purpose of these buildings is different from that of tourist facilities, where people visit to enjoy the services provided to tourists in the building. Despite this, it is treated as a tourist destination and has actually become a tourist resource. We will use specific examples to discuss and deepen our understanding of the challenges faced when living spaces become tourist destinations and how to proceed with plans that will be acceptable to the people living there.
1 | 1. オリエンテーション |
2 | 2. 観光と建築 |
3 | 3. 建築の魅力 |
4 | 4. 芸術作品としての建築 |
5 | 5. 構造や仕組みとしての建築 |
6 | 6. 工業製品としての建築 |
7 | 7. 歴史の舞台としての建築 |
8 | 8. 社会資本としての建築 |
9 | 9. 文化装置としての建築 |
10 | 10. 気候や環境と建築 |
11 | 11. 観光対象としての建築 |
12 | 12. 故郷の建築(事例報告) |
13 | 13. 観光地の建築 |
14 | 14. 建築の見方、捉え方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での課題発表・討議を総合的に判断(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
観察力、分析力、考察力、プレゼンテーション力
観光の対象となる建築物の特徴とその計画手法を学び、生活環境を豊かにするための建築計画について考える。
In this course, students learn the characteristics of the building to be viewed and its planning method, and they think about architectural planning to enrich the living environment.
史実の舞台となった歴史的建造物のみならず建物自体のデザインが個性的であるが故に観光対象となる建築物が存在する。建物において提供されるサービスを享受するために人々が訪れる観光施設とは建設目的が異なっているにも拘らず観光対象とされ、現実的には観光資源となっている。生活空間が観光地化される場合の課題とそこに暮らす人々にとって許容できる計画の進め方について具体的事例を元に議論を行い、理解を深める。
Not only are historical buildings that have served as the setting for historical events becoming tourist attractions, but some buildings are also tourist attractions because of their unique design. The architectural purpose of these buildings is different from that of tourist facilities, where people visit to enjoy the services provided to tourists in the building. Despite this, it is treated as a tourist destination and has actually become a tourist resource. We will use specific examples to discuss and deepen our understanding of the challenges faced when living spaces become tourist destinations and how to proceed with plans that will be acceptable to the people living there.
1 | 1. オリエンテーション |
2 | 2. 観光と建築 |
3 | 3. 建築の魅力 |
4 | 4. 芸術作品としての建築 |
5 | 5. 構造や仕組みとしての建築 |
6 | 6. 工業製品としての建築 |
7 | 7. 歴史の舞台としての建築 |
8 | 8. 社会資本としての建築 |
9 | 9. 文化装置としての建築 |
10 | 10. 気候や環境と建築 |
11 | 11. 観光対象としての建築 |
12 | 12. 故郷の建築(事例報告) |
13 | 13. 観光地の建築 |
14 | 14. 建築の見方、捉え方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での課題発表・討議を総合的に判断(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特になし。 |
その他 (Others) | |||||
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適宜紹介する。 |
観察力、分析力、考察力、プレゼンテーション力