日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学研究科/Graduate School of TourismGraduate School of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UA571/UA571UA571 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRG5200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In nature-based tourist sites around the world, well-balanced management is required between nature protection and human activities. One of the popular institutional measures for it is designating protected area. The aim of the class is to learn the current ways of planning of protected areas and discuss their challenges in the age of sustainable tourism.
Selecting a tourist site where is based on natural resources, features of natural environment, history of human activities including tourism, and institutions applied for the purpose of conservation (protection or tourists’ use) of the natural resources (e.g. National park) are surveyed. Then, participants examine 1)the agent of the institution, 2)name of protected area and its purpose, 3)ways of determining the area, 4)examples of the protected area, and 5)regulation of development or tourist behavior in the area. Finally, all participants discuss the characteristics and challenges of each institutions.
1 | イントロダクション |
2 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(1) |
3 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(2) |
4 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(3) |
5 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(4) |
6 | 保護地域制度の詳細検討(1) |
7 | 保護地域制度の詳細検討(2) |
8 | 保護地域制度の詳細検討(3) |
9 | 保護地域制度の詳細検討(4) |
10 | 保護地域制度の詳細検討(5) |
11 | 保護地域制度の詳細検討(6) |
12 | 保護地域制度の詳細検討(7) |
13 | 保護地域制度の詳細検討(8) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表のための十分な準備と議論への積極的参加・発言が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・参加状況、およびレポート等を総合的に評価(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて適宜紹介する。 |
自然を主な資源とする観光地ではその自然資源の保護と利用のバランスが求められる。そのための施策として保護地域を指定することが各地で行われているが、サステナブルツーリズムが求められる時代のなかで、保護地域の計画論の現状を知りその課題について考えることをねらいとする。
In nature-based tourist sites around the world, well-balanced management is required between nature protection and human activities. One of the popular institutional measures for it is designating protected area. The aim of the class is to learn the current ways of planning of protected areas and discuss their challenges in the age of sustainable tourism.
自然資源を基盤とした観光地を設定し、自然環境の特徴、人との関わり・観光地としての歴史、自然環境の保護や観光に関して適用されている制度(国立公園等)についてまず整理を行う。その上で各自が1)制度の主体、2)保護地域の名称と目的、3)地域指定の考え方、4)地域指定の具体例、5)地域内における開発規制や観光者の行動規制等について調査し、参加者全員でその特徴や課題について議論を行う。
Selecting a tourist site where is based on natural resources, features of natural environment, history of human activities including tourism, and institutions applied for the purpose of conservation (protection or tourists’ use) of the natural resources (e.g. National park) are surveyed. Then, participants examine 1)the agent of the institution, 2)name of protected area and its purpose, 3)ways of determining the area, 4)examples of the protected area, and 5)regulation of development or tourist behavior in the area. Finally, all participants discuss the characteristics and challenges of each institutions.
1 | イントロダクション |
2 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(1) |
3 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(2) |
4 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(3) |
5 | 自然資源を基盤にした観光地紹介(4) |
6 | 保護地域制度の詳細検討(1) |
7 | 保護地域制度の詳細検討(2) |
8 | 保護地域制度の詳細検討(3) |
9 | 保護地域制度の詳細検討(4) |
10 | 保護地域制度の詳細検討(5) |
11 | 保護地域制度の詳細検討(6) |
12 | 保護地域制度の詳細検討(7) |
13 | 保護地域制度の詳細検討(8) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表のための十分な準備と議論への積極的参加・発言が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・参加状況、およびレポート等を総合的に評価(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて適宜紹介する。 |