日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Tourism
Course Code UA585
Theme・Subtitle マーケティングの視点から観光ビジネス・地域振興のあり方を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRG5300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

This course aims to develop knowledge and skills applicable to various issues related to the tourism business and community revitalization based on the fundamental knowledge, approrch and method of marketing.

【Course Contents】

This course is for students who have learned and acquired the fundamental knowledge of marketing. In this course, the issues concerning the tourism business and community revitalization will be raised, and each student will present a report based on the issues and all students will carry out discussions based on the report.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 観光マーケティングを学ぶに当たって~ソーシャル・テクノロジーとしてのマーケティングの意義~
2 市場に向き合った観光・地域振興について考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
3 観光・地域振興とDMOの役割について考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
4 観光・地域振興と地域商社の役割について考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
5 地域ブランド構築と観光の役割について考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
6 観光地のライフサイクルについて考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
7 観光ビジネスにおける「稼ぐ力」と「働く魅力」ついて考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
8 日本の旅行市場の質的変化と旅行業のマーケティング課題について考える①
~成長期のビジネスモデル~(問題提起,課題発表,ディスカッション)
9 日本の旅行市場の質的変化と旅行業のマーケティング課題について考える②
~成熟期のビジネスモデル~(問題提起,課題発表,ディスカッション)
10 新たな宿泊ニーズとシェアリング・エコノミーについて考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
11 ホスピタリティ(もてなし)型サービスの意味と課題について考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
12 マーケティングの視点から「オーバー・ツーリズム」について考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
13 マーケティングの視点から「観光立国」のあり方について考える
(問題提起,課題発表,ディスカッション)
14 観光マーケティングの現代的課題について考える
(まとめと補足)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

この授業は,マーケティングの基礎知識をある程度身につけていることを前提として進めていくので,履修に当たっては,少なくとも学部のマーケティング関連科目の単位を取得できる程度の知識は最低限修得しておくことが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業時における課題発表(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】