日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM132/UM132UM132 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
研究の立案・実施と論文作成の技法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6/Thu.6 Thu.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This class is aimed at learn how to work on resarch in applied psychology. The goal is to know the format of a paper as a tool for scholarly communication and to understand what needs to be considered when planning, conducting, and reporting research.
In this class, we will read the text "Publication Manual of the American Psychological Association (seventh edition)" in turn. Each student will prepare a resume of the chapter for which he/she is responsible and present it to the class. Discussions will be held based on the presentations to deepen understanding of research methods.
1 | イントロダクション |
2 | 学術論文の書き方と出版に際しての原則 |
3 | 論文の構成要素と形式 |
4 | 学術論文での報告のしかたに関する基準 |
5 | 文章の形式と文法 |
6 | 偏りのない言葉遣い |
7 | 書式 |
8 | 図表 |
9 | 本文中の引用 |
10 | 引用文献リスト |
11 | 多様な文献の引用のしかた |
12 | 法的事項の引用 |
13 | 論文出版までのプロセス |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は担当章のレジメを作成する。発表者以外もテキストの該当箇所を読んでおくこと。授業中に解決されなかった疑問等については発表者あるいは各自で調べ,その結果を後日共有する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | American Psychological Association | Publication Manual of the American Psychological Association: seventh edition | American Psychological Association | 2020 | 9781433832161 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高野陽太郎・岡隆(編) | 心理学研究法 補訂版 | 有斐閣 | 2017 | 9784641220867 |
その他 (Others) | |||||
日本心理学会 執筆・投稿の手びき(2022年版)https://psych.or.jp/manual |
社会心理学,産業・組織心理学の基礎的な学習を終えていること(学部時代にそれらの科目を履修していること)。さらに,基礎的な統計学や分析の基礎を理解し,活用していること。
応用心理学を研究するにあたり,どのように研究に取り組めばよいかを学ぶ。学術的コミュニケーションのツールである論文の形式を知るとともに,研究を計画・実施・報告する際に考えておくことが必要なことは何かを理解することを目指す。
This class is aimed at learn how to work on resarch in applied psychology. The goal is to know the format of a paper as a tool for scholarly communication and to understand what needs to be considered when planning, conducting, and reporting research.
テキスト”Publication Manual of American Psychological Association (seventh edition) ”を輪読する。受講者はそれぞれの担当章のレジメを作成し,発表する。発表を元に議論を行い,研究方法についての理解を深める。
In this class, we will read the text "Publication Manual of the American Psychological Association (seventh edition)" in turn. Each student will prepare a resume of the chapter for which he/she is responsible and present it to the class. Discussions will be held based on the presentations to deepen understanding of research methods.
1 | イントロダクション |
2 | 学術論文の書き方と出版に際しての原則 |
3 | 論文の構成要素と形式 |
4 | 学術論文での報告のしかたに関する基準 |
5 | 文章の形式と文法 |
6 | 偏りのない言葉遣い |
7 | 書式 |
8 | 図表 |
9 | 本文中の引用 |
10 | 引用文献リスト |
11 | 多様な文献の引用のしかた |
12 | 法的事項の引用 |
13 | 論文出版までのプロセス |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は担当章のレジメを作成する。発表者以外もテキストの該当箇所を読んでおくこと。授業中に解決されなかった疑問等については発表者あるいは各自で調べ,その結果を後日共有する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | American Psychological Association | Publication Manual of the American Psychological Association: seventh edition | American Psychological Association | 2020 | 9781433832161 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 高野陽太郎・岡隆(編) | 心理学研究法 補訂版 | 有斐閣 | 2017 | 9784641220867 |
その他 (Others) | |||||
日本心理学会 執筆・投稿の手びき(2022年版)https://psych.or.jp/manual |
社会心理学,産業・組織心理学の基礎的な学習を終えていること(学部時代にそれらの科目を履修していること)。さらに,基礎的な統計学や分析の基礎を理解し,活用していること。