日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UM132
Theme・Subtitle ビッグ・データの心理学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY5310
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this course is to understand the types of big data (format, content, etc.), acquisition methods, analysis methods, and ethical considerations when handling them, and to be able to actually handle them.

【Course Contents】

Psychological research increasingly deals with big data. The development of computer technology has made it possible to obtain data in various forms, and the methods of analysis have become more diverse. In this course, we will read through articles from the special issue of the journal "Psychological Methods", which titled "Big data in psychology", to deepen our understanding of research methods that deal with big data.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション,ガイダンス
2 "A practical guide to big data research in psychology"報告と議論
3 ビッグデータ取扱いの基礎
4 "A primer on theory-driven web scraping: Automatic extraction of big data from the Internet for use in psychological research"報告と議論
5 ウェブサイトからのデータ取得と利用
6 "Gaining insights from social media language: Methodologies and challenges"報告と議論
7 ソーシャルメディアからのデータ取得と分析
8 "Tweeting negative emotion: An investigation of Twitter data in the aftermath of violence on college campuses"報告と議論
9 ビッグ・データを用いた,トラウマ的出来事の影響を受けたコミュニティの調査方法
10 "Comparing vector-based and Bayesian memory models using large-scale datasets: User-generated hashtag and tag prediction on Twitter and Stack Overflow"報告と議論
11 SNSのビッグ・データを用いた記憶モデルの検討
12 "Theory-guided exploration with structural equation model forests"報告と議論
13 構造方程式モデルを用いたビッグ・データの分析
14 特集号その他の論文の概要,全体まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表者は担当論文のレジメを作成する。発表者以外も対象論文を読んでおくこと。授業中に解決されなかった疑問等については発表者あるいは各自で調べ,その結果を後日共有する。かかる時間は対象論文の長さや内容に関する事前知識によるが,各回2時間程度はかかると見込まれる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表内容(50%)
議論への参加(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
Psychological Methods, vol. 21, No.4 (2016)

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

題材とした雑誌論文にアクセスする方法を確認しておくこと(紙媒体,電子ジャーナルなど)。PCで実際にR等の分析ソフトを動かしてみる作業を行う可能性がある。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】