日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM203/UM203UM203 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・N227/Wed.4・N227 Wed.4・N227 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
UM203 |
This class will examine recent cognitive-psychological studies with physiological measurements.
Based on their own interests, students choose a chapter in a recent book introducing cognitive-psychological studies with physiological measurements, such as electroencephalogram, brain blood flow, and eye movements, for presentation. Presented material then be discussed and debated by the whole class.
The presenter(s) prepare a slide for the presentation. Students who are not presenting are also expected to investigate relevant literature in advance and contribute to the discussion. Guidance regarding presentation and research techniques will be provided as necessary.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
生理心理学および精神生理学的手法を用いた認知心理学の研究について、最近の研究内容を理解して検討を加える。
This class will examine recent cognitive-psychological studies with physiological measurements.
脳波、脳血流、眼球運動などの生理計測を用いた認知心理学的研究に関する最近の専門書から、発表者は自らの興味に従って章を選択し、内容をまとめたスライドで発表する。発表された内容は受講者全員で検討する。
発表者は、当日までに発表用のスライドを準備する。発表者以外の受講生も、発表後に十分な討論ができるよう、事前に関連文献などを予習する。発表技法や研究技法に関しては、適宜指導する。
Based on their own interests, students choose a chapter in a recent book introducing cognitive-psychological studies with physiological measurements, such as electroencephalogram, brain blood flow, and eye movements, for presentation. Presented material then be discussed and debated by the whole class.
The presenter(s) prepare a slide for the presentation. Students who are not presenting are also expected to investigate relevant literature in advance and contribute to the discussion. Guidance regarding presentation and research techniques will be provided as necessary.
1 | イントロダクションおよび発表内容の決定 / Introduction and determination of presentation contents |
2 | スライド発表と討論(1)/ Slide presentation and discussion (1) |
3 | スライド発表と討論(2)/ Slide presentation and discussion (2) |
4 | スライド発表と討論(3)/ Slide presentation and discussion (3) |
5 | スライド発表と討論(4)/ Slide presentation and discussion (4) |
6 | スライド発表と討論(5)/ Slide presentation and discussion (5) |
7 | スライド発表と討論(6)/ Slide presentation and discussion (6) |
8 | スライド発表と討論(7)/ Slide presentation and discussion (7) |
9 | スライド発表と討論(8)/ Slide presentation and discussion (8) |
10 | スライド発表と討論(9)/ Slide presentation and discussion (9) |
11 | スライド発表と討論(10)/ Slide presentation and discussion (10) |
12 | スライド発表と討論(11)/ Slide presentation and discussion (11) |
13 | スライド発表と討論(12)/ Slide presentation and discussion (12) |
14 | スライド発表と討論(13)/ Slide presentation and discussion (13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習が必要な場合はその都度指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容と発表技量(50%) 議論への参加と出席(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本生理心理学会(企画)堀忠雄・尾崎久記(監修)室橋春光・苧阪満里子(編集) | 生理心理学と精神生理学 第Ⅲ巻 展開 | 北大路書房 | 2018 | 9784762830198 |