日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UM205
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY5320
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this course, students will read English articles following their research interests to make progress in their research.

【Course Contents】

The instructor suggests articles and books regarding social relationships and the impacts of social media on the social relationships. However, students will be strongly recommended to suggest other articles that they consider important for their research.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 The bright and dark sides of social media use during COVID-19 lockdown
2 Quantifying gender preferences in human social interactions using a large cellphone dataset
3 “Defriending” in a polarized age: Political and racial homophily and tie dissolution
4 Facebook Social Use and Anxiety: A replication attempt
5 Activity in social media and intimacy in social relationships
6 The effect of social networking websites on positive self-views: An experimental investigation.
7 Social comparison on Facebook: Motivation, affective consequences, self-esteem, and Facebook fatigue
8 Longitudinal analyses of the effects of age, marriage, and parenthood on social contacts and support
9 Twitter versus Facebook: Exploring the role of narcissism in the motives and usage of different social media platforms
10 学生提案文献
11 学生提案文献
12 学生提案文献
13 学生提案文献
14 学生提案文献

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 各自で文献の探索と講読を行う。単に1つの文献を見つけて発表するのではなく、複数の文献を読んだ上で、特に面白い、あるいは重要なものを発表するのが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表(60%)
議論への貢献(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】