日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM205/UM205UM205 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will read English articles following their research interests to make progress in their research.
The instructor suggests articles and books regarding social relationships and the impacts of social media on the social relationships. However, students will be strongly recommended to suggest other articles that they consider important for their research.
1 | The bright and dark sides of social media use during COVID-19 lockdown |
2 | Quantifying gender preferences in human social interactions using a large cellphone dataset |
3 | “Defriending” in a polarized age: Political and racial homophily and tie dissolution |
4 | Facebook Social Use and Anxiety: A replication attempt |
5 | Activity in social media and intimacy in social relationships |
6 | The effect of social networking websites on positive self-views: An experimental investigation. |
7 | Social comparison on Facebook: Motivation, affective consequences, self-esteem, and Facebook fatigue |
8 | Longitudinal analyses of the effects of age, marriage, and parenthood on social contacts and support |
9 | Twitter versus Facebook: Exploring the role of narcissism in the motives and usage of different social media platforms |
10 | 学生提案文献 |
11 | 学生提案文献 |
12 | 学生提案文献 |
13 | 学生提案文献 |
14 | 学生提案文献 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自で文献の探索と講読を行う。単に1つの文献を見つけて発表するのではなく、複数の文献を読んだ上で、特に面白い、あるいは重要なものを発表するのが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 議論への貢献(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
学生の研究関心に合わせた英字文献を講読し、各自の研究の推進に貢献する。
In this course, students will read English articles following their research interests to make progress in their research.
現代人の社会関係に関わる文献、特にソーシャル・メディアとの関係に関わる文献を提案しますが、履修者各自が、自らの研究関心に合わせて文献を持ち寄ることを推奨します。一人で読むのは難解だと感じる文献を、誰かと一緒に読むというかたちで利用してかまいません。
The instructor suggests articles and books regarding social relationships and the impacts of social media on the social relationships. However, students will be strongly recommended to suggest other articles that they consider important for their research.
1 | The bright and dark sides of social media use during COVID-19 lockdown |
2 | Quantifying gender preferences in human social interactions using a large cellphone dataset |
3 | “Defriending” in a polarized age: Political and racial homophily and tie dissolution |
4 | Facebook Social Use and Anxiety: A replication attempt |
5 | Activity in social media and intimacy in social relationships |
6 | The effect of social networking websites on positive self-views: An experimental investigation. |
7 | Social comparison on Facebook: Motivation, affective consequences, self-esteem, and Facebook fatigue |
8 | Longitudinal analyses of the effects of age, marriage, and parenthood on social contacts and support |
9 | Twitter versus Facebook: Exploring the role of narcissism in the motives and usage of different social media platforms |
10 | 学生提案文献 |
11 | 学生提案文献 |
12 | 学生提案文献 |
13 | 学生提案文献 |
14 | 学生提案文献 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自で文献の探索と講読を行う。単に1つの文献を見つけて発表するのではなく、複数の文献を読んだ上で、特に面白い、あるいは重要なものを発表するのが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 議論への貢献(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None