日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM206/UM206UM206 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
PRE-SUASION |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The concept of “pre-suasion” which is closely related to Industrial/Organizational psychology will be examined while referring to the below text. Students will seek applications to their research. They will improve their ability to evaluate research critically and take a global view of it. In addition, students will hone their discussion and presentation skills.
More than 30 years have passed since Professor Robert Cialdini published his classic book Influence. In it, he explained the theory and principles at play when convincing or getting a person to do something. Then in his book Pre-suasion, he elucidated the technique involved in preparing a person in advance to persuade more easily. Professor Cialdini coined the term “pre-suasion” by combining “pre" (i.e., in advance) with “-suasion” (from “persuasion”). The chapters of Professor Cialdini's book will be divided among the registered students. Each student will be responsible for understanding and explaining his/her assigned section. Within that section, the student should select the research that interested him/her the most, find other related articles, and present a summary. Through discussion and debate, the class will further deepen their understanding of the material and examine its relevance to each student's research.
1 | 導入 |
2 | 担当章(節)の決定 |
3 | Previleged moments |
4 | The importance of attention |
5 | What's focal is causal |
6 | Commanders of attention |
7 | The primacy of associations |
8 | Persuasive geographies |
9 | The mechanics of pre-suasion |
10 | Six main roads to change |
11 | Being together |
12 | Acting together |
13 | Ethical use |
14 | Post-suasion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
下記のテキストを輪読する。その際、担当者を各章(あるいは各節)ごとに決める。担当者は、レジュメを作成して、受講者全員に配布する。レジュメには章の要約とそこに示されている1つの研究の要約も記載すること。レジュメに基づいて発表を行った後、全員で討論を行う。自分の担当章(節)以外の部分にも目を通しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当発表(50%) 討論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Cialdini, R. | Pre-suasion | Simons & Schuster | 2016 | 978501109799 |
心理学科を卒業程度の心理学的基礎知識、ならびに統計学の知識を有し、活用していることが求められる。
特になし。
産業・組織心理学に密接に関わる下記のテキストを用いて、pre-suasionについて考察を深め、以て各自の研究への応用を図る。さらに、研究に対する批判力と、研究を大局的な視点から評価する力を養う。また、研究についてのディスカッションやプレゼンテーションのしかたを身につける。
The concept of “pre-suasion” which is closely related to Industrial/Organizational psychology will be examined while referring to the below text. Students will seek applications to their research. They will improve their ability to evaluate research critically and take a global view of it. In addition, students will hone their discussion and presentation skills.
Robert Cialdini教授による古典的名著とされる“Influence”が上梓されてから、30年以上が経ている。それは如何に人を動かすかの原理、原則を解説したものである。彼が他人を動かすための前準備のテクニックについて解説したものが、この“Pre-suasion”である。Pre-suasionとは、pre(前)とsuasion(勧告・説得)を合わせたCialdini教授による造語である。本書を輪読する。その際、担当者は、各章(節)を担当して解説する。さらにその章で紹介されている研究の中で、担当者が最も興味深かったと思う研究論文についても調べ、併せてその概要を紹介する。その後受講生の間で議論をして理解を深めるとともに、各人の研究テーマとの関連性を考究していく。
More than 30 years have passed since Professor Robert Cialdini published his classic book Influence. In it, he explained the theory and principles at play when convincing or getting a person to do something. Then in his book Pre-suasion, he elucidated the technique involved in preparing a person in advance to persuade more easily. Professor Cialdini coined the term “pre-suasion” by combining “pre" (i.e., in advance) with “-suasion” (from “persuasion”). The chapters of Professor Cialdini's book will be divided among the registered students. Each student will be responsible for understanding and explaining his/her assigned section. Within that section, the student should select the research that interested him/her the most, find other related articles, and present a summary. Through discussion and debate, the class will further deepen their understanding of the material and examine its relevance to each student's research.
1 | 導入 |
2 | 担当章(節)の決定 |
3 | Previleged moments |
4 | The importance of attention |
5 | What's focal is causal |
6 | Commanders of attention |
7 | The primacy of associations |
8 | Persuasive geographies |
9 | The mechanics of pre-suasion |
10 | Six main roads to change |
11 | Being together |
12 | Acting together |
13 | Ethical use |
14 | Post-suasion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
下記のテキストを輪読する。その際、担当者を各章(あるいは各節)ごとに決める。担当者は、レジュメを作成して、受講者全員に配布する。レジュメには章の要約とそこに示されている1つの研究の要約も記載すること。レジュメに基づいて発表を行った後、全員で討論を行う。自分の担当章(節)以外の部分にも目を通しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当発表(50%) 討論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Cialdini, R. | Pre-suasion | Simons & Schuster | 2016 | 978501109799 |
心理学科を卒業程度の心理学的基礎知識、ならびに統計学の知識を有し、活用していることが求められる。
特になし。