日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM301/UM301UM301 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through learning recent research findings in perceptual psychology and related fields (cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, developmental science, etc.), this class will promote the development of participants' research skills and enable them to publish their research findings.
Each student will present their research and engage in discussions related to the latest findings in perceptual psychology and associated fields, such as cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, and developmental science. Following each presentation, all students will collectively discuss and debate the content, offering suggestions for improvements. Through these activities, students deepen their research and prepare for publishing their research findings at domestic and international conferences and in refereed international journals.
The class will be based on the participants' own research results. Therefore, students who are conducting research in perceptual psychology or a related field may register for this class.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表・討論(1) |
3 | 研究発表・討論(2) |
4 | 研究発表・討論(3) |
5 | 研究発表・討論(4) |
6 | 研究発表・討論(5) |
7 | 研究発表・討論(6) |
8 | 研究発表・討論(7) |
9 | 研究発表・討論(8) |
10 | 研究発表・討論(9) |
11 | 研究発表・討論(10) |
12 | 研究発表・討論(11) |
13 | 研究発表・討論(12) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の研究内容に関連する英語文献を可能な限り多く調べること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 出席・討論(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
知覚心理学およびその関連領域(認知心理学,実験心理学,認知科学,発達科学等)の最新の研究知見に触れ,各自の研究スキルの発展および研究成果の公表を目指す。
Through learning recent research findings in perceptual psychology and related fields (cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, developmental science, etc.), this class will promote the development of participants' research skills and enable them to publish their research findings.
知覚心理学およびその関連領域(認知心理学,実験心理学,認知科学,発達科学等)に関する自身の研究内容について,最新の知見と絡めてプレゼンテーション形式で発表を行う。そして,履修者全員で研究内容の改善点や発展案について議論・討論を行う。これらを通じて,研究成果が国内外の学会だけではなく国際査読誌で公表されるよう,研究内容の深化を行う。
履修者自身の研究データをもとに授業を進める。そのため,知覚心理学およびその関連領域の研究を遂行している学生の履修を推奨する。
Each student will present their research and engage in discussions related to the latest findings in perceptual psychology and associated fields, such as cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, and developmental science. Following each presentation, all students will collectively discuss and debate the content, offering suggestions for improvements. Through these activities, students deepen their research and prepare for publishing their research findings at domestic and international conferences and in refereed international journals.
The class will be based on the participants' own research results. Therefore, students who are conducting research in perceptual psychology or a related field may register for this class.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表・討論(1) |
3 | 研究発表・討論(2) |
4 | 研究発表・討論(3) |
5 | 研究発表・討論(4) |
6 | 研究発表・討論(5) |
7 | 研究発表・討論(6) |
8 | 研究発表・討論(7) |
9 | 研究発表・討論(8) |
10 | 研究発表・討論(9) |
11 | 研究発表・討論(10) |
12 | 研究発表・討論(11) |
13 | 研究発表・討論(12) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の研究内容に関連する英語文献を可能な限り多く調べること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 出席・討論(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |