日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM309/UM309UM309 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students are expected to acquire updated findings in developmental psychology and relevant research areas and to re-estimate one's own research in the context of the previous relevant research.
In an every-week class, a presenter will be pre-selected from students. The presenters prepare a presentation of a mini-review of a research topic in accordance with her/his research interests. The other students must participate in the discussion after the presentation to promote learning of the research topic shown by the presenter.
1 | 授業のガイダンス・毎回の発表担当者の割当 |
2 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
3 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
4 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
5 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
6 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
7 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
8 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
9 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
10 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
11 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
12 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
13 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分の発表準備をして担当回に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当回における発表の内容(50%) 毎回の授業における議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。 |
発表者と聴衆との間の積極的なディスカッションを期待します。
特になし。
特になし。
発達心理学やその関連諸分野の最新の知見に触れる。またそうした知見と自分自身の研究との関係性を整理し、自分の研究目標を学術的な文脈において相対化する。
Students are expected to acquire updated findings in developmental psychology and relevant research areas and to re-estimate one's own research in the context of the previous relevant research.
毎回の授業に発表者を割り当てる。発表者は自分自身の研究上の関心と関連する先行研究に関するレビューを行い、その内容と自身の研究とを関連付けて発表する。その後、発表者以外の履修者も交えて発表内容についての質疑応答を行う。
In an every-week class, a presenter will be pre-selected from students. The presenters prepare a presentation of a mini-review of a research topic in accordance with her/his research interests. The other students must participate in the discussion after the presentation to promote learning of the research topic shown by the presenter.
1 | 授業のガイダンス・毎回の発表担当者の割当 |
2 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
3 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
4 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
5 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
6 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
7 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
8 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
9 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
10 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
11 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
12 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
13 | 担当者による発表とそれに基づく議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分の発表準備をして担当回に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当回における発表の内容(50%) 毎回の授業における議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。 |
発表者と聴衆との間の積極的なディスカッションを期待します。
特になし。
特になし。