日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM313/UM313UM313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn the latest research findings through literature research, and will learn to present and discuss on these findings with a critical view. Students will also acquire the skills of collecting and reviewing literatures from cognitive psychology, cognitive neuroscience, experimental psychology and other relevant fields. At last, students will give presentation regarding their own research and aim to publish their research results.
Students will give presentations regarding recent published papers. Students will also be required to conduct literature review, and give a presentation of the review. Discussions will be conducted after each presentation. At last, students will give presentations regarding their own research progress, and conduct group discussion. Individual discussions with the mentor will also be conducted if needed.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表・討論 |
3 | 研究発表・討論 |
4 | 研究発表・討論 |
5 | 研究発表・討論 |
6 | 研究発表・討論 |
7 | 研究発表・討論 |
8 | 研究発表・討論 |
9 | 研究発表・討論 |
10 | 研究発表・討論 |
11 | 研究発表・討論 |
12 | 研究発表・討論 |
13 | 研究発表・討論 |
14 | 研究発表・討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表論文や文献調査の論文を事前によく読んでくること。またプレゼンテーションを事前によく準備すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への取り組み(30%) 発表による評価(40%) 討論による評価(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
・認知・身体心理学の関連領域の最新の研究知見に触れ、先行研究を批判的な視点から検証し、クリティカルシンキング・プレゼンテーション・ディスカッション能力を鍛える。
・認知心理学、認知神経科学、実験心理学等幅広く文献調査する能力、文献調査の結果を批判的にまとめる能力等、研究者にとって必要な能力を身につける。
・自身の研究内容の発表と研究成果の公表ができるようになる。
Students will learn the latest research findings through literature research, and will learn to present and discuss on these findings with a critical view. Students will also acquire the skills of collecting and reviewing literatures from cognitive psychology, cognitive neuroscience, experimental psychology and other relevant fields. At last, students will give presentation regarding their own research and aim to publish their research results.
・最近の研究論文についてプレゼンテーション形式で発表し、批判的な観点から討論を行う。
・自分自身が興味を持つテーマに関する文献調査を行い、文献調査の結果に関するプレゼンテーションとディスカッションを行う。
・履修生自身の研究計画、研究進捗について発表し、履修者全体で議論する。必要に応じて教員と個別面談を行う。
Students will give presentations regarding recent published papers. Students will also be required to conduct literature review, and give a presentation of the review. Discussions will be conducted after each presentation. At last, students will give presentations regarding their own research progress, and conduct group discussion. Individual discussions with the mentor will also be conducted if needed.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表・討論 |
3 | 研究発表・討論 |
4 | 研究発表・討論 |
5 | 研究発表・討論 |
6 | 研究発表・討論 |
7 | 研究発表・討論 |
8 | 研究発表・討論 |
9 | 研究発表・討論 |
10 | 研究発表・討論 |
11 | 研究発表・討論 |
12 | 研究発表・討論 |
13 | 研究発表・討論 |
14 | 研究発表・討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表論文や文献調査の論文を事前によく読んでくること。またプレゼンテーションを事前によく準備すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への取り組み(30%) 発表による評価(40%) 討論による評価(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None