日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UN101/UN101UN101 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
心理面接の基本-姿勢、目標、技法、機序- |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course will study the attitude, goals, techniques, and mechanisms of psychological interviews based on multiple psychotherapy theories, and examine their usefulness in various clinical settings. It will also teach the underlying meaning of psychotherapy and how to be a psychotherapist.
Students will read the text in small groups and present what they have understood. They will raise issues of particular interest or questions and discuss them as a whole group. They will consider the comments and attitudes of the client and counselor during the interview, as well as the various events that occur there, from the perspectives of assessment, relationships, and interactions, and consider the mechanisms of change.
1 | オリエンテーション ビデオ視聴(グロリアと3人のセラピスト:来談者中心療法) ディスカッション |
2 | ビデオ視聴(グロリアと3人のセラピスト:来談者中心療法) ディスカッション |
3 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
4 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
5 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
6 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
7 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
8 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
9 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
10 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
11 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
12 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
13 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
14 | まとめと質疑応答 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表のための準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
発表(20%) ディスカッション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | C.R.ロジャーズ | カウンセリングと心理療法ー実践のための新しい概念ー | 岩崎学術出版 | 2005 | 4753305031 |
2 | 山上敏子 | 行動療法3 | 岩崎学術出版社 | 2003 | 4753303063 |
3 | 津川律子 | 面接技術としての心理アセスメント | 金剛出版 | 2018 | 9784772416351 |
4 | 成田善弘 | 治療関係と面接 | 金剛出版 | 2005 | 4772408800 |
5 | 村瀬嘉代子 | 統合的心理療法の考え方 | 金剛出版 | 2003 | 4772407928 |
複数の心理療法理論に基づく心理面接について、その姿勢、目標、技法、機序などを学び、さまざまな臨床現場における有用性を検討する。また、それらに通底する心理療法の意義、心理療法家としての在りようを学ぶ。
This course will study the attitude, goals, techniques, and mechanisms of psychological interviews based on multiple psychotherapy theories, and examine their usefulness in various clinical settings. It will also teach the underlying meaning of psychotherapy and how to be a psychotherapist.
テキストを小グループで読み込み、理解した内容を発表する。特に関心のある点、疑問点などについて問題提議を行い、全体で討議する。面接の中でのクライエントとカウンセラーの発言や態度、そこで起こる様々なことがらについて、アセスメント、関係性、相互作用、などの点から検討し、変化の機序を考える。
Students will read the text in small groups and present what they have understood. They will raise issues of particular interest or questions and discuss them as a whole group. They will consider the comments and attitudes of the client and counselor during the interview, as well as the various events that occur there, from the perspectives of assessment, relationships, and interactions, and consider the mechanisms of change.
1 | オリエンテーション ビデオ視聴(グロリアと3人のセラピスト:来談者中心療法) ディスカッション |
2 | ビデオ視聴(グロリアと3人のセラピスト:来談者中心療法) ディスカッション |
3 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
4 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
5 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
6 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
7 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
8 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
9 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
10 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
11 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
12 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
13 | テキストの購読と発表、ディスカッション |
14 | まとめと質疑応答 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表のための準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
発表(20%) ディスカッション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | C.R.ロジャーズ | カウンセリングと心理療法ー実践のための新しい概念ー | 岩崎学術出版 | 2005 | 4753305031 |
2 | 山上敏子 | 行動療法3 | 岩崎学術出版社 | 2003 | 4753303063 |
3 | 津川律子 | 面接技術としての心理アセスメント | 金剛出版 | 2018 | 9784772416351 |
4 | 成田善弘 | 治療関係と面接 | 金剛出版 | 2005 | 4772408800 |
5 | 村瀬嘉代子 | 統合的心理療法の考え方 | 金剛出版 | 2003 | 4772407928 |