日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UN102/UN102UN102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
思春期・青年期の心理臨床 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As the following are essential in adolescent clinical psychology, a practical grasp of each will be cultivated through seminars and case studies: ① the assessment based on developmental stage; ② understanding non-language, visually-oriented types of expression; and ③ understanding the client’s environment and dealing with his/her family, friends, and school.
We will survey the characteristics and peculiarities of adolescent clinical psychology, and consider the assessment and diagnosis of adolescent clients. Non-language, visually-oriented types of expression such as drawing, impressions/imagery, focusing, etc. will be examined through seminars. Then through case studies, we will additionally consider how to deal with and cooperate with individuals in a client’s environment (family, friends, and school).
1 | イントロダクション |
2 | 思春期・青年期の心理臨床の概観① |
3 | 思春期・青年期の心理臨床の概観② |
4 | 思春期・青年期の心理アセスメント① |
5 | 思春期・青年期の心理アセスメント② |
6 | 思春期・青年期の心理アセスメント③ |
7 | 非言語的・イメージ表現の理解① |
8 | 非言語的・イメージ表現の理解② |
9 | 非言語的・イメージ表現の理解③ |
10 | 非言語的・イメージ表現の理解④ |
11 | 事例検討① |
12 | 事例検討② |
13 | 事例検討③ |
14 | 事例検討④ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
あらかじめ指定した配布資料や参考文献を読み、発表とディスカッションを行う。関連する書籍、文献を読み、積極的に授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内でのディスカッション(30%) 発表準備と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。授業内で適宜資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
思春期・青年期の心理臨床に必要となる、①発達を踏まえたアセスメント、②非言語的・イメージ的表現の理解、③家族、友人や学校など環境面の理解と対応について、演習や事例検討を通じて実践的な理解を深めることを目標とする。
As the following are essential in adolescent clinical psychology, a practical grasp of each will be cultivated through seminars and case studies: ① the assessment based on developmental stage; ② understanding non-language, visually-oriented types of expression; and ③ understanding the client’s environment and dealing with his/her family, friends, and school.
思春期・青年期の心理臨床の特徴について概観し、思春期・青年期のクライエントにおけるアセスメントと見立てについて考える。非言語的・イメージ表現については、描画、イメージ、フォーカシングなどを演習を通して学ぶ。さらに、事例を通して、上記の内容に加え、クライエントを取り巻く家族、友人、学校など環境面への対応、連携や関わりについて考える。
We will survey the characteristics and peculiarities of adolescent clinical psychology, and consider the assessment and diagnosis of adolescent clients. Non-language, visually-oriented types of expression such as drawing, impressions/imagery, focusing, etc. will be examined through seminars. Then through case studies, we will additionally consider how to deal with and cooperate with individuals in a client’s environment (family, friends, and school).
1 | イントロダクション |
2 | 思春期・青年期の心理臨床の概観① |
3 | 思春期・青年期の心理臨床の概観② |
4 | 思春期・青年期の心理アセスメント① |
5 | 思春期・青年期の心理アセスメント② |
6 | 思春期・青年期の心理アセスメント③ |
7 | 非言語的・イメージ表現の理解① |
8 | 非言語的・イメージ表現の理解② |
9 | 非言語的・イメージ表現の理解③ |
10 | 非言語的・イメージ表現の理解④ |
11 | 事例検討① |
12 | 事例検討② |
13 | 事例検討③ |
14 | 事例検討④ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
あらかじめ指定した配布資料や参考文献を読み、発表とディスカッションを行う。関連する書籍、文献を読み、積極的に授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内でのディスカッション(30%) 発表準備と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし。授業内で適宜資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |