日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UN102/UN102UN102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
思春期・青年期の心理臨床 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is to deepen practical understanding through case studies and group work on the following points which is essential in adolescent clinical psychology: 1) Understanding and responding to environmental factors such as his/her family, friends, and school; 2) intervention in crisis situations; and 3) responding to clients with developmental disorders.
Through reading the text books, deepen understanding of the characteristics of clinical psychological practice in adolescence and young adulthood, and consider the important points and considerations for adolescent and young adult clients. Also, consider responses to the interpersonal relationships and environment surrounding the client, as well as cooperation and involvement, through case studies. In particular, learn about crisis intervention as major issues that can arise in psychological clinical practice in adolescence and young adulthood, developmental disorders, and the incorporation of group works with counseling.
1 | イントロダクション |
2 | 概論とグループワーク1 |
3 | カウンセリングの基本1 |
4 | カウンセリングの基本2 |
5 | 事例検討「ある高校生の事例」 |
6 | カウンセリングの基本3 |
7 | カウンセリングの基本4 |
8 | 危機介入のアプローチ1 |
9 | 危機介入のアプローチ2 |
10 | 発達障害のあるケース1 |
11 | 発達障害のあるケース2 |
12 | グループワーク2 |
13 | 事例検討2「グループワークを取り入れた事例」 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
あらかじめ指定した配布資料や参考文献を読み、各パートごとに担当者が要約と考察を発表し、それに基づくディスカッションを小グループで行う。関連する書籍、文献を読み、積極的に授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(ディスカッションやグループワーク)への参加(70%) 発表準備と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河合隼雄 | カウンセリングの実際問題 | 誠信書房 | 1970 | 4414401194 |
その他 (Others) | |||||
購入を推奨 ・松本俊彦 著 もしも「死にたい」と言われたら 2015 中外医学社 ・高石恭子・岩田淳子 編著 学生相談と発達障害 2012 学苑社 その他の資料は適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 窪内節子 | 学生の主体性を育む学生相談から切り拓く大学教育実践 | 学苑社 | 2015 | 4761407697 |
その他 (Others) | |||||
授業内で適宜紹介する。 |
特記事項なし
特記事項なし
特記事項なし
思春期・青年期の心理臨床に必要となる、①家族、友人や学校など環境面の理解と対応、②危機的状況への介入、③発達障害を持つクライエントへの対応について、事例検討やグループワークを通じて実践的な理解を深めることを目標とする。
The goal is to deepen practical understanding through case studies and group work on the following points which is essential in adolescent clinical psychology: 1) Understanding and responding to environmental factors such as his/her family, friends, and school; 2) intervention in crisis situations; and 3) responding to clients with developmental disorders.
思春期・青年期における心理臨床の特徴について、テキストを読み進める中で理解を深め、思春期・青年期のクライエントにおける重要な点や留意点について考える。また、事例を通して、クライエントを取り巻く人間関係や環境への対応、連携や関わりについて考える。特に、思春期・青年期における心理臨床に起こりうる大きな問題としての危機介入、発達障害の問題、そしてカウンセリングへのグループワークの取り入れについても学ぶ。
Through reading the text books, deepen understanding of the characteristics of clinical psychological practice in adolescence and young adulthood, and consider the important points and considerations for adolescent and young adult clients. Also, consider responses to the interpersonal relationships and environment surrounding the client, as well as cooperation and involvement, through case studies. In particular, learn about crisis intervention as major issues that can arise in psychological clinical practice in adolescence and young adulthood, developmental disorders, and the incorporation of group works with counseling.
1 | イントロダクション |
2 | 概論とグループワーク1 |
3 | カウンセリングの基本1 |
4 | カウンセリングの基本2 |
5 | 事例検討「ある高校生の事例」 |
6 | カウンセリングの基本3 |
7 | カウンセリングの基本4 |
8 | 危機介入のアプローチ1 |
9 | 危機介入のアプローチ2 |
10 | 発達障害のあるケース1 |
11 | 発達障害のあるケース2 |
12 | グループワーク2 |
13 | 事例検討2「グループワークを取り入れた事例」 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
あらかじめ指定した配布資料や参考文献を読み、各パートごとに担当者が要約と考察を発表し、それに基づくディスカッションを小グループで行う。関連する書籍、文献を読み、積極的に授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(ディスカッションやグループワーク)への参加(70%) 発表準備と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河合隼雄 | カウンセリングの実際問題 | 誠信書房 | 1970 | 4414401194 |
その他 (Others) | |||||
購入を推奨 ・松本俊彦 著 もしも「死にたい」と言われたら 2015 中外医学社 ・高石恭子・岩田淳子 編著 学生相談と発達障害 2012 学苑社 その他の資料は適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 窪内節子 | 学生の主体性を育む学生相談から切り拓く大学教育実践 | 学苑社 | 2015 | 4761407697 |
その他 (Others) | |||||
授業内で適宜紹介する。 |
特記事項なし
特記事項なし
特記事項なし