日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UN102
Theme・Subtitle 思春期・青年期の心理臨床
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CLP5110
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal is to deepen practical understanding through case studies and group work on the following points which is essential in adolescent clinical psychology: 1) Understanding and responding to environmental factors such as his/her family, friends, and school; 2) intervention in crisis situations; and 3) responding to clients with developmental disorders.

【Course Contents】

Through reading the text books, deepen understanding of the characteristics of clinical psychological practice in adolescence and young adulthood, and consider the important points and considerations for adolescent and young adult clients. Also, consider responses to the interpersonal relationships and environment surrounding the client, as well as cooperation and involvement, through case studies. In particular, learn about crisis intervention as major issues that can arise in psychological clinical practice in adolescence and young adulthood, developmental disorders, and the incorporation of group works with counseling.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 概論とグループワーク1
3 カウンセリングの基本1
4 カウンセリングの基本2
5 事例検討「ある高校生の事例」
6 カウンセリングの基本3
7 カウンセリングの基本4
8 危機介入のアプローチ1
9 危機介入のアプローチ2
10 発達障害のあるケース1
11 発達障害のあるケース2
12 グループワーク2
13 事例検討2「グループワークを取り入れた事例」
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

あらかじめ指定した配布資料や参考文献を読み、各パートごとに担当者が要約と考察を発表し、それに基づくディスカッションを小グループで行う。関連する書籍、文献を読み、積極的に授業に参加すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業(ディスカッションやグループワーク)への参加(70%)
発表準備と内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 河合隼雄 カウンセリングの実際問題 誠信書房 1970 4414401194
その他 (Others)
購入を推奨
・松本俊彦 著 もしも「死にたい」と言われたら 2015 中外医学社
・高石恭子・岩田淳子 編著 学生相談と発達障害 2012 学苑社
その他の資料は適宜配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 窪内節子 学生の主体性を育む学生相談から切り拓く大学教育実践 学苑社 2015 4761407697
その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特記事項なし

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

特記事項なし

【その他 / Others】

特記事項なし

【注意事項 / Notice】