日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UN111/UN111UN111 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
臨床心理士の基礎的な知識や態度の修得 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 , 月5/Mon.5, Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understand the fundamental ethics and therapy structure applied by clinical psychologists. Then while experiencing the actual therapy environment at the on-campus training facility, they will participate in case studies, observe client interviews, and acquire the basic knowledge and attitude required of a therapist.
Lectures will examine the history and function of certified clinical psychologists. Students will learn about the basic duties of certified clinical psychologists, in particular, ① their roles, ② their ethical and legal obligations, ③ maintaining the safety of clients in their care, ④ appropriate handling of information, ⑤ specific duties in healthcare, welfare, education, and other fields, and ⑥ cooperation among multiple professions and within communities.
Students will complete the following at the on-campus training facility: 10 hours of practical training in telephone reception; 6 hours observing client interviews and attending briefings and debriefings; 9 hours participating in case studies.
1 | 臨床心理士の歴史と役割 |
2 | 臨床心理士の法的義務および倫理 |
3 | 心理に関する支援を要する者等の安全の確保・情報の適切な取り扱い |
4 | 保険医療、福祉、教育その他の分野における臨床心理士の具体的な業務 |
5 | 多職種連携および地域連携についての基礎的な学習 |
6 | 学内実習施設における電話受付実習 |
7 | 学内実習施設における電話受付実習 |
8 | 学内実習施設における電話受付実習 |
9 | 学内実習施設における面接陪席実習 |
10 | 学内実習施設における面接陪席実習 |
11 | 学内実習施設における事例検討会への参加 |
12 | 学内実習施設における事例検討会への参加 |
13 | 学内実習施設における事例検討会への参加 |
14 | 振り返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
臨床心理士の職責、すなわち① 臨床心理士の役割 ② 臨床心理士の法的義務及び倫理 ③ 心理に関する支援を要する者等の安全の確保 ④ 情報の適切な取扱い ⑤ 保健医療、福祉、教育その他の分野における臨床心理士の具体的な業務 ⑥多職種連携及び地域連携 についての基礎的な学習を予習として行う。面接の陪席をするケースについての予備学習を行う。陪席の事後学習として振り返りと自己評価を行う。事例検討会の後に、振り返る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 講義への積極的な参加(20%) 電話受付実習(20%) 事例検討会の振り返り小レポート(毎回)(40%) |
備考 (Notes) | ||
講義、実習、面接陪席、事例検討会の全体を通じて、欠席が3分の1以上の場合には評価は不合格とする。 |
なし/None
臨床心理士として基礎的な倫理および治療構造を理解し、学内実習施設における支援者との関りの基礎を学び、事例検討会や面接の陪席など、支援の現場に触れて支援者としての基本的な知識と態度を身につける
Understand the fundamental ethics and therapy structure applied by clinical psychologists. Then while experiencing the actual therapy environment at the on-campus training facility, they will participate in case studies, observe client interviews, and acquire the basic knowledge and attitude required of a therapist.
講義の中で、臨床心理士の歴史と機能を学ぶ。臨床心理士の職責、すなわち、① 臨床心理士の役割 ② 臨床心理士の法的義務及び倫理 ③ 心理に関する支援を要する者等の安全の確保 ④ 情報の適切な取扱い ⑤ 保健医療、福祉、教育その他の分野における臨床心理士の具体的な業務 ⑥多職種連携及び地域連携 についての基礎的な学習をする。
学内実習施設における電話受付実習を10時間行う。学内実習施設における面接の陪席を、事前学習、事後の振り返りを含め、6時間行う。学内実習施設における事例検討会に9時間参加する。
Lectures will examine the history and function of certified clinical psychologists. Students will learn about the basic duties of certified clinical psychologists, in particular, ① their roles, ② their ethical and legal obligations, ③ maintaining the safety of clients in their care, ④ appropriate handling of information, ⑤ specific duties in healthcare, welfare, education, and other fields, and ⑥ cooperation among multiple professions and within communities.
Students will complete the following at the on-campus training facility: 10 hours of practical training in telephone reception; 6 hours observing client interviews and attending briefings and debriefings; 9 hours participating in case studies.
1 | 臨床心理士の歴史と役割 |
2 | 臨床心理士の法的義務および倫理 |
3 | 心理に関する支援を要する者等の安全の確保・情報の適切な取り扱い |
4 | 保険医療、福祉、教育その他の分野における臨床心理士の具体的な業務 |
5 | 多職種連携および地域連携についての基礎的な学習 |
6 | 学内実習施設における電話受付実習 |
7 | 学内実習施設における電話受付実習 |
8 | 学内実習施設における電話受付実習 |
9 | 学内実習施設における面接陪席実習 |
10 | 学内実習施設における面接陪席実習 |
11 | 学内実習施設における事例検討会への参加 |
12 | 学内実習施設における事例検討会への参加 |
13 | 学内実習施設における事例検討会への参加 |
14 | 振り返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
臨床心理士の職責、すなわち① 臨床心理士の役割 ② 臨床心理士の法的義務及び倫理 ③ 心理に関する支援を要する者等の安全の確保 ④ 情報の適切な取扱い ⑤ 保健医療、福祉、教育その他の分野における臨床心理士の具体的な業務 ⑥多職種連携及び地域連携 についての基礎的な学習を予習として行う。面接の陪席をするケースについての予備学習を行う。陪席の事後学習として振り返りと自己評価を行う。事例検討会の後に、振り返る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 講義への積極的な参加(20%) 電話受付実習(20%) 事例検討会の振り返り小レポート(毎回)(40%) |
備考 (Notes) | ||
講義、実習、面接陪席、事例検討会の全体を通じて、欠席が3分の1以上の場合には評価は不合格とする。 |
なし/None