日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UN133/UN133UN133 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This class will deal mainly with cognitive behavioral therapy—especially the characteristics of intervention techniques that employ it as well as a theoretical model. Along with the above, students will also gain an understanding of the basic attitude, manner, and attentiveness expected of certified clinical psychologists as they relate to clients.
During the first half, students will come to understand the basic attitude and manner expected of certified clinical psychologists as they relate to clients. During the latter half, students will learn about cognitive behavioral therapy, the theory behind it, and specific intervention techniques that employ it. For basic interventions especially, the strategies used in actual cases will be examined and discussed.
1 | オリエンテーション,面接の基本的態度,心理療法概論 |
2 | 認知行動療法の基本① 学習理論(レスポンデント,オペラント) |
3 | 認知行動療法の基本② 認知理論,情動処理理論 |
4 | 認知行動療法の基本③ アセスメント |
5 | 認知行動療法の基本④ ケース・フォーミレーション |
6 | 認知行動療法の技法① エクスポージャー,暴露反応妨害法 |
7 | 認知行動療法の技法② 認知再構成法 |
8 | 認知行動療法の技法③ 機能分析と分化強化 |
9 | 認知行動療法の実際① 学校不適応に対する機能分析に基づく支援 |
10 | 認知行動療法の技法④ 行動活性化療法 |
11 | 認知行動療法の実際② 気分障害に対する行動活性化療法を用いた支援 |
12 | 認知行動療法の技法⑤ アクセプタンス&コミットメント・セラピー(ACT) |
13 | 認知行動療法の実際③ 身体症状を伴う問題に対するACTを用いた支援 |
14 | エビデンス・ベースト・プラクティスの展開,まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として,学術雑誌や書籍をレジュメにまとめることもある。また,それらを講義内に発表し,ディスカッションを行う場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と課題への取り組み(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山上敏子 | 方法としての行動療法 | 金剛出版 | ||
2 | 鈴木伸一、神村栄一 | 実践家のための認知行動療法テクニックガイド | 北大路書房 | ||
3 | ランメロ,J他 | 臨床行動分析のABC | 日本評論社 | ||
4 | 下山晴彦・神村栄一 | 改訂版 認知行動療法 | 放送大学教育振興会 | 9784595321818 | |
5 | 三田村仰 | はじめてまなぶ行動療法 | 金剛出版 | 9784722415729 | |
その他 (Others) | |||||
その他は講義内に指示する。 |
本講義では,さまざまな心理療法の理論と方法について学ぶ。おもに認知行動療法の理論モデルや介入技法の特徴について学ぶ。また同時に,公認心理師と臨床心理士に求められる「かかわり」の基本的態度や留意点についても理解することを目的とする。
This class will deal mainly with cognitive behavioral therapy—especially the characteristics of intervention techniques that employ it as well as a theoretical model. Along with the above, students will also gain an understanding of the basic attitude, manner, and attentiveness expected of certified clinical psychologists as they relate to clients.
前半は,ロールプレイを通じて,臨床心理士としての「かかわり」の基本的態度を身に着けていく。また力動論やその他の心理療法の理論と方法についても解説する。後半は,認知行動療法の理論や介入技法について, 具体的な方法を学んでいく。特に基本的な介入については,事例をもとに具体的な方略を検討し,話し合いを行う予定である。 さらに,心理に関する相談,助言,指導等に,力動論,認知行動療法,その他の心理療法をどのように応用していくか,心理に関する支援を要する者の特性や状況に応じた適切な支援方法の選択・調整についても解説する。
During the first half, students will come to understand the basic attitude and manner expected of certified clinical psychologists as they relate to clients. During the latter half, students will learn about cognitive behavioral therapy, the theory behind it, and specific intervention techniques that employ it. For basic interventions especially, the strategies used in actual cases will be examined and discussed.
1 | オリエンテーション,面接の基本的態度,心理療法概論 |
2 | 認知行動療法の基本① 学習理論(レスポンデント,オペラント) |
3 | 認知行動療法の基本② 認知理論,情動処理理論 |
4 | 認知行動療法の基本③ アセスメント |
5 | 認知行動療法の基本④ ケース・フォーミレーション |
6 | 認知行動療法の技法① エクスポージャー,暴露反応妨害法 |
7 | 認知行動療法の技法② 認知再構成法 |
8 | 認知行動療法の技法③ 機能分析と分化強化 |
9 | 認知行動療法の実際① 学校不適応に対する機能分析に基づく支援 |
10 | 認知行動療法の技法④ 行動活性化療法 |
11 | 認知行動療法の実際② 気分障害に対する行動活性化療法を用いた支援 |
12 | 認知行動療法の技法⑤ アクセプタンス&コミットメント・セラピー(ACT) |
13 | 認知行動療法の実際③ 身体症状を伴う問題に対するACTを用いた支援 |
14 | エビデンス・ベースト・プラクティスの展開,まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として,学術雑誌や書籍をレジュメにまとめることもある。また,それらを講義内に発表し,ディスカッションを行う場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と課題への取り組み(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山上敏子 | 方法としての行動療法 | 金剛出版 | ||
2 | 鈴木伸一、神村栄一 | 実践家のための認知行動療法テクニックガイド | 北大路書房 | ||
3 | ランメロ,J他 | 臨床行動分析のABC | 日本評論社 | ||
4 | 下山晴彦・神村栄一 | 改訂版 認知行動療法 | 放送大学教育振興会 | 9784595321818 | |
5 | 三田村仰 | はじめてまなぶ行動療法 | 金剛出版 | 9784722415729 | |
その他 (Others) | |||||
その他は講義内に指示する。 |