日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UN133
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number CLP5110
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This class will deal mainly with cognitive behavioral therapy—especially the characteristics of intervention techniques that employ it as well as a theoretical model. Along with the above, students will also gain an understanding of the basic attitude, manner, and attentiveness expected of certified clinical psychologists as they relate to clients.

【Course Contents】

During the first half, students will come to understand the basic attitude and manner expected of certified clinical psychologists as they relate to clients. During the latter half, students will learn about cognitive behavioral therapy, the theory behind it, and specific intervention techniques that employ it. For basic interventions especially, the strategies used in actual cases will be examined and discussed.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション,面接の基本的態度,心理療法概論
2 認知行動療法の基本① 学習理論(レスポンデント,オペラント)
3 認知行動療法の基本② 認知理論,情動処理理論
4 認知行動療法の基本③ アセスメント
5 認知行動療法の基本④ ケース・フォーミレーション 
6 認知行動療法の技法① エクスポージャー,暴露反応妨害法
7 認知行動療法の技法② 認知再構成法
8 認知行動療法の技法③ 機能分析と分化強化
9 認知行動療法の実際① 学校不適応に対する機能分析に基づく支援
10 認知行動療法の技法④ 行動活性化療法
11 認知行動療法の実際② 気分障害に対する行動活性化療法を用いた支援
12 認知行動療法の技法⑤ アクセプタンス&コミットメント・セラピー(ACT)
13 認知行動療法の実際③ 身体症状を伴う問題に対するACTを用いた支援
14 エビデンス・ベースト・プラクティスの展開,まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習として,学術雑誌や書籍をレジュメにまとめることもある。また,それらを講義内に発表し,ディスカッションを行う場合もある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
出席と課題への取り組み(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 山上敏子 方法としての行動療法 金剛出版
2 鈴木伸一、神村栄一 実践家のための認知行動療法テクニックガイド 北大路書房
3 ランメロ,J他 臨床行動分析のABC 日本評論社
4 下山晴彦・神村栄一 改訂版 認知行動療法 放送大学教育振興会 9784595321818
5 三田村仰 はじめてまなぶ行動療法 金剛出版 9784722415729
その他 (Others)
その他は講義内に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】