日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UN317
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CLP5620
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 集中講義 授業実施日は以下の通り
8月4日(月)・5日(火)1-5限、6日(水)1-4限
※教室については授業開始前にWeb掲示板で確認すること

【Course Objectives】

For practitioners working in the field psychological support and therapy, dealing with children is not rare. For children, in comparison to adult clients, the therapist must interpret and employ more visually-oriented types of expression to compensate for the less mature language of children. Therefore, students will not only learn the basic knowledge required to conduct “play therapy,” but will also master approaches to visually-oriented types of communication.

【Course Contents】

In addition to basic knowledge of play therapy such as its history, an overview of the method, and the posture that the therapist must assume, lectures will also relate the know-how that a certified public psychologist or a clinical psychologist needs to care for children. Since children mature a bit each day, support must be provided from a dynamic, cognitive development perspective.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 プレイセラピー概論
3 プレイセラピーとユング心理学①
4 プレイセラピーとユング心理学②
5 プレイセラピーとユング心理学③
6 プレイセラピーとユング心理学④
7 プレイセラピーとユング心理学⑤
8 プレイセラピーにおけるイメージ体験①
9 プレイセラピーにおけるイメージ体験②
10 プレイセラピーにおける表現療法
11 ユング心理学と児童期
12 ユング心理学と発達障害①
13 ユング心理学と発達障害②
14 まとめ・レポート提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講師が配布する資料に関して予習・復習を行うことはもちろんのこと、適宜挙げる参考文献についても目を通すこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業への参加態度(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
講師が用意・配布する資料を用いる。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 河合隼雄 ユング心理学入門 培風館 1967 4563055115
2 M. スタイン ユング 心の地図(新装版) 青土社 2019 4791771583
3 C.G. ユング 分析心理学セミナー1925:ユング心理学のはじまり 創元社 2019 4422117084
その他 (Others)
その他、授業内で適宜挙げる。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

主に講師による講義形式で授業を進めるが、適宜、検討やワークを行うため、学生には主体的態度で授業に臨むことを求める。

【注意事項 / Notice】