日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UN325
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CLP5620
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To understand basic knowledge and theories from the perspective of school psychology, and to acquire skills that can be applied in the field. To acquire a research attitude that is useful in schools and educational settings.

【Course Contents】

To understand the basic knowledge and theories of school psychology, students will research literature and books in advance and present their findings. Role-plays will be conducted and discussed in order to acquire skills that can be applied in the field. There will be lectures and papers on how to develop research skills that will be useful in a school environment.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
イントロダクション 学校心理学とは
2 チーム学校
3 3段階の心理教育的援助サービス
4 4種類のヘルパー論,援助要請
5 学校現場に入るまで
6 初回面接
7 アセスメント
8 本人面接
9 保護者面接
10 コンサルテーション・外部連携
11 不登校
12 特別支援・発達障害・精神疾患
13 ストレス/アンガーマネジメント・SST・アサーショントレーニング
14 危機対応

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習として,事前に内容に関する資料を読んできて,意見や疑問を持つこと。復習として,再度講義で学んだ理論に関する文献や資料を読むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 平常点(リアクションペーパー,授業態度,出席)(40%)
授業内の小テスト1回(20%)
最終レポ-ト(20%)
授業内に出した課題の提出(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 水野治久・石隈利紀 よくわかる学校心理学 ミネルヴァ書房 2013 9784623063963
2 山口豊一・ 松嵜 くみ 学校心理学にもどづく教育相談 金子書房 2021 9784760824229
3 内田 利広・内田 純子 スクールカウンセラーの第一歩:学校現場への入り方から面接実施までの手引き 創元社 2011 9784422115115
4 半田 一郎 スクールカウンセラーと教師のための「チーム学校」入門 日本評論社 2020 9784535563858

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

積極的な授業態度,論理的な思考力,ディスカッション力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PCを持ってくること

【その他 / Others】

・PowerPointを用いた講義を行う。
・授業内で課すワークでは事例検討やロールプレイ等を模して行う。

【注意事項 / Notice】