日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UN329/UN329UN329 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CLP5620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As society has become more complex in recent years, the problems faced by clients have diversified and become more complex as well. Also, as government policy seeks to promote comprehensive, regional care systems and inter-professional cooperation, a deep understanding of approaches to integrating people into their environments will be necessary for those undertaking the task of psychological support. Furthermore, as certified public psychologists and certified clinical psychologists contribute to the promotion of community mental health and wellbeing, their value to society is likely to increase. In this class, students will learn about approaches that are rooted in the philosophy and ideas of community psychology, and they will deepen their understanding of methods applicable in a variety of fields including welfare, education, industry, and medicine. The goal is for students to become competent in all of the above.
This class will examine ① the theory and methods of psychological support focused on human relationships within groups such as families, and ② the theory and methods of psychological support applicable to regional communities and groups/organizations. Moreover, students will learn about ③ the various interventions and inter-professional cooperation that employ psychological counseling, advice, guidance, etc. to ① and ② above. Students’ understanding of Community Psychology-type approaches will be enriched through presentations, discussion, and seminars regarding practical know-how and activities.
1 | イントロダクション |
2 | コミュニティ心理学の理念と発想 |
3 | コミュニティ心理学的アプローチの特徴① |
4 | コミュニティ心理学的アプローチの特徴② |
5 | 予防的介入・心理教育 |
6 | 危機理論と危機介入・心理教育 |
7 | 地域・福祉領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
8 | 学校・教育領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
9 | 産業領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
10 | 医療・保健領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
11 | コンサルテーション① |
12 | コンサルテーション② |
13 | サポートネットワーキング |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内で行うワークやディスカッションに主体的に取り組むとともに、コミュニティにおける様々な問題に関心を持ち、関連資源との接点を作り、講義で学んだ観点から考察を深めていくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 授業への取り組みとディスカッションへの参加(35%) 発表準備と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 植村勝彦・高畠克子・箕口雅博・原裕視・久田満編 | よくわかるコミュニティ心理学[第3版] | ミネルヴァ書房 | 2017 | 9784623080915 |
2 | 久田満・丹羽郁夫(編) | コンサルテーションとコラボレーション (コミュニティ心理学シリーズ 2巻) | 金子書房 | 2022 | 9784760892785 |
3 | 山本和郎 | 危機介入とコンサルテーション | ミネルヴァ書房 | 2000 | 9784623032266 |
4 | 氏原寛・成田善弘編 | コミュニティ心理学とコンサルテーション・リエゾン | 培風館 | 2000 | 9784563056254 |
5 | 金沢吉展編 | 臨床心理的コミュニティ援助論 | 誠信書房 | 2004 | 9784414413311 |
6 | 山本和郎編 | 臨床心理学的地域援助の展開 | 培風館 | 2001 | 9784563056490 |
7 | 中島健一編 | 第17巻 福祉心理学 (公認心理師の基礎と実践) | 遠見書房 | 2018 | 9784866160672 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業の中で適宜紹介する。 |
昨今、社会の複雑化を背景に、クライエントが抱える問題も多様化、複雑化している。また、国の施策も地域包括ケアシステムや多職種連携・協働の推進に向かう中で、人と環境との適合を図るためのアプローチについて理解を深めておくことは、支援にあたる者にとって必須と言えるだろう。これに加え、コミュニティのメンタルヘルスやウェルビーイングの増進に寄与することで、公認心理師や臨床心理士の社会的意義もより高まっていくと思われる。本講義では、コミュニティ心理学の理念や発想に基づくアプローチを学び、福祉・教育・産業・医療など様々な領域での運用方法について理解を深め、上記の力を身につけることを目的とする。
As society has become more complex in recent years, the problems faced by clients have diversified and become more complex as well. Also, as government policy seeks to promote comprehensive, regional care systems and inter-professional cooperation, a deep understanding of approaches to integrating people into their environments will be necessary for those undertaking the task of psychological support. Furthermore, as certified public psychologists and certified clinical psychologists contribute to the promotion of community mental health and wellbeing, their value to society is likely to increase. In this class, students will learn about approaches that are rooted in the philosophy and ideas of community psychology, and they will deepen their understanding of methods applicable in a variety of fields including welfare, education, industry, and medicine. The goal is for students to become competent in all of the above.
①家族関係等集団の関係性に焦点をあてた心理支援の理論と方法及び②地域社会や集団・組織に働きかける心理学的援助に関する理論と方法について取り上げる。さらに③心理に関する相談、助言、指導等への上記①及び②の応用として、さまざまな介入や多職種協働について学ぶ。活動・実践についての発表・ディスカッション、演習を通してコミュニティ心理学的なアプローチについて理解を深める。
This class will examine ① the theory and methods of psychological support focused on human relationships within groups such as families, and ② the theory and methods of psychological support applicable to regional communities and groups/organizations. Moreover, students will learn about ③ the various interventions and inter-professional cooperation that employ psychological counseling, advice, guidance, etc. to ① and ② above. Students’ understanding of Community Psychology-type approaches will be enriched through presentations, discussion, and seminars regarding practical know-how and activities.
1 | イントロダクション |
2 | コミュニティ心理学の理念と発想 |
3 | コミュニティ心理学的アプローチの特徴① |
4 | コミュニティ心理学的アプローチの特徴② |
5 | 予防的介入・心理教育 |
6 | 危機理論と危機介入・心理教育 |
7 | 地域・福祉領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
8 | 学校・教育領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
9 | 産業領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
10 | 医療・保健領域におけるコミュニティ・アプローチ:発表とディスカッション |
11 | コンサルテーション① |
12 | コンサルテーション② |
13 | サポートネットワーキング |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内で行うワークやディスカッションに主体的に取り組むとともに、コミュニティにおける様々な問題に関心を持ち、関連資源との接点を作り、講義で学んだ観点から考察を深めていくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 授業への取り組みとディスカッションへの参加(35%) 発表準備と内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 植村勝彦・高畠克子・箕口雅博・原裕視・久田満編 | よくわかるコミュニティ心理学[第3版] | ミネルヴァ書房 | 2017 | 9784623080915 |
2 | 久田満・丹羽郁夫(編) | コンサルテーションとコラボレーション (コミュニティ心理学シリーズ 2巻) | 金子書房 | 2022 | 9784760892785 |
3 | 山本和郎 | 危機介入とコンサルテーション | ミネルヴァ書房 | 2000 | 9784623032266 |
4 | 氏原寛・成田善弘編 | コミュニティ心理学とコンサルテーション・リエゾン | 培風館 | 2000 | 9784563056254 |
5 | 金沢吉展編 | 臨床心理的コミュニティ援助論 | 誠信書房 | 2004 | 9784414413311 |
6 | 山本和郎編 | 臨床心理学的地域援助の展開 | 培風館 | 2001 | 9784563056490 |
7 | 中島健一編 | 第17巻 福祉心理学 (公認心理師の基礎と実践) | 遠見書房 | 2018 | 9784866160672 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業の中で適宜紹介する。 |