日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UN330
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CLP5620
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aims of this class are that students learn about the theory and practice of mental health education and become competent in implementing it as a psychologist for a variety of purposes and situations. This class is a prerequisite for certification as a certified public psychologist.

【Course Contents】

This class will, first of all, explain the fundamental theories that are required to implement stress management programs, psychology education, and other health education. In addition, actual examples of stress management, psychology education, and other health education will be introduced, and vital points of their implementation will be explained. Finally, the class will be divided into small groups, and each group will be given a set of assumptions from which to design and implement a health education program.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 公認心理師による心の健康教育とは(オリエンテーション)
2 心の健康教育に関する理論① ストレス理論、認知行動療法型ストレスマネジメントの基礎
3 心の健康教育の実践例① 職場におけるストレスマネジメント
4 心の健康教育の実践例② 学校におけるストレスマネジメント
5 心の健康教育に関する理論② グループプロセス(集団認知行動療法)の活用
6 心の健康教育の実践例③ アディクションに対する支援
7 心の健康教育に関する理論③ プログラム評価の方法
8 心の健康教育の実践例④ 自殺予防教育
9 小グループによる健康教育プログラムの作成
10 小グループによる健康教育プログラムの実施①
11 小グループによる健康教育プログラムの実施②
12 小グループによる健康教育プログラムの実施③
13 小グループによる健康教育プログラムの実施④
14 まとめとフィードバック

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
1人につき2回のグループ発表(健康教育プログラムの実施を含む)を予定している。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に配布する授業資料についての予習を求める。また、文献や論文をまとめて、レジュメ作成をおこなってもらうことがある。後半の小グループでの健康教育プログラムの作成と実施にあたっては、授業時間外に、グループで検討・準備をしてもらうことがある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加と課題への取り組み(40%)
課題の発表(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 嶋田洋徳・鈴木伸一 学校,職場,地域におけるストレスマネジメント実践マニュアル 北大路書房 2004 9784762824081
2 嶋田洋徳ほか 中学・高校で使える人間関係スキルアップ・ワークシート:ストレスマネジメント教育で不登校生徒も変わった! 学事出版 2010 9784761917326
3 ピーター・J・ビーリングほか 集団認知行動療法の理論と実践 金子書房 2018 9784760826674
4 川野健治・勝又陽太郎 学校における自殺予防教育プログラムGRIP:5時間の授業で支えあえるクラスをめざす 新曜社 2018 9784788515963
5 久田満・飯田敏晴 コミュニティ心理学シリーズ 第1巻 心の健康教育 金子書房 2021 9784760892778
その他 (Others)
その他は授業内で指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】