日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UN335
Theme・Subtitle 臨床心理士養成のための学内実習
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Practical Training
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 1
Course Number CLP5120
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Through experience-based learning, students will master the skills employed by certified clinical psychologists. By taking charge of cases during on-campus practical training, students will acquire the knowledge and skills required to conduct psychological examinations and interviews.

【Course Contents】

Continuing from the spring semester, the interviewing skills required of a certified clinical psychologist will be honed through experience-based training in telephone reception, observation of client interviews, and participation in case studies, all of which will be held at the on-campus training facility. By taking charge of cases during on-campus practical training, a student will acquire the knowledge and skills required to conduct psychological examinations and interviews. Through individual supervision, group supervision, case study sessions, etc., the case manager will come to understand the traits required of an interviewer as well as improve his/her skills as a clinical psychologist.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 自己課題の確認
2 学内実習施設における電話受付実習
3 学内実習施設における電話受付実習
4 学内実習施設における電話受付実習
5 学内施設における担当ケース指導
6 学内施設における担当ケース指導
7 学内施設における担当ケース指導
8 学内施設における担当ケース指導
9 学内施設における担当ケース指導
10 学内施設における担当ケース指導
11 学内実習施設における事例検討会への参加
12 学内実習施設における事例検討会への参加
13 学内実習施設における事例検討会への参加
14 振り返りとまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

面接の陪席をするケースについての予備学習を行う。陪席の事後学習として振り返りと自己評価を行う。
担当ケースについての予備学習を行う。担当ケースについての振り返りを行い、指導を受けた上で改めて振り返りを行う。
事例検討会の後に、毎回、発表事例について振り返り、レポートにまとめる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 事例検討会の振り返りレポート(毎回)(40%)
学内実習(60%)
備考 (Notes)
実習、ケース担当、事例検討会の全体を通じて、欠席が3分の1以上の場合には評価は不合格とする

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】