日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP355/UP355UP355 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『老子』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students read and promote their understanding of the representative chapters from Tao Te Ching.
Tao Te Ching is a text of only 5,000 characters, with its authorship and date of composition debated, but it is the most commented masterpiece of Chinese literature, a mysterious work that reflects, like a mirror, a path which any person, be it a warrior, a politician, a commoner, anyone aiming to achieve immortality, should follow. Students read the representative chapters from Tao Te Ching, and learn how Chinese people perceived the world, history and body through the contents of "like water, like females, like babies", while also comparing it to other ideas.
The class consists of the report from the person in charge of the day and whole class exchange opinions. The person in charge carefully reads their part, does research if needed, and gives an oral explanation in class.
1 | ガイダンス |
2 | 『老子』講読 道とは |
3 | 『老子』講読 最高の善は水のよう |
4 | 『老子』講読 玄牝―根源のメス |
5 | 『老子』講読 無用の用 |
6 | 『老子』講読 嬰児への復帰 |
7 | 『老子』講読 美や善は絶対か |
8 | 『老子』講読 学を絶てば憂い無し |
9 | 『老子』講読 無為の政治 |
10 | 『老子』講読 大器晩成 |
11 | 『老子』講読 理想郷とは |
12 | 『老子』講読 足るを知る |
13 | 『老子』講読 柔弱は剛強に勝つ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指定した章を精読してくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容および授業参加への積極的な態度(70%) 授業最終日に提出する小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金谷治 | 『老子』 | 講談社 | 1997 | 4061592785 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回に紹介する。 |
『老子』の代表的な章を講読し、理解を深める。
Students read and promote their understanding of the representative chapters from Tao Te Ching.
『老子』は、著者も成立年代もはっきりしない、たった五千字という短い文章なのに、中国古典のなかで最も多くの注釈書が作られてきた名著であり、戦術家、為政者、庶民、不死を目指す者、だれが覗いても、その人に応じて進むべき道を映し出してくれる鏡のようなところのある、じつに不思議な書である。この『老子』のなかから代表的な章を選んで講読し、「水」のごとく、「雌」のごとく、「嬰児」のごとくあれ、というその内容から、中国人がいかに世界や歴史、そして身体をとらえようとしていたのかを、他の思想と比較しながら考察する。
授業は担当者の報告と全員の意見交換によって進めてゆく。担当者は担当箇所を精読して、必要に応じて調べ、授業時に口頭で解説する。
Tao Te Ching is a text of only 5,000 characters, with its authorship and date of composition debated, but it is the most commented masterpiece of Chinese literature, a mysterious work that reflects, like a mirror, a path which any person, be it a warrior, a politician, a commoner, anyone aiming to achieve immortality, should follow. Students read the representative chapters from Tao Te Ching, and learn how Chinese people perceived the world, history and body through the contents of "like water, like females, like babies", while also comparing it to other ideas.
The class consists of the report from the person in charge of the day and whole class exchange opinions. The person in charge carefully reads their part, does research if needed, and gives an oral explanation in class.
1 | ガイダンス |
2 | 『老子』講読 道とは |
3 | 『老子』講読 最高の善は水のよう |
4 | 『老子』講読 玄牝―根源のメス |
5 | 『老子』講読 無用の用 |
6 | 『老子』講読 嬰児への復帰 |
7 | 『老子』講読 美や善は絶対か |
8 | 『老子』講読 学を絶てば憂い無し |
9 | 『老子』講読 無為の政治 |
10 | 『老子』講読 大器晩成 |
11 | 『老子』講読 理想郷とは |
12 | 『老子』講読 足るを知る |
13 | 『老子』講読 柔弱は剛強に勝つ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指定した章を精読してくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容および授業参加への積極的な態度(70%) 授業最終日に提出する小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金谷治 | 『老子』 | 講談社 | 1997 | 4061592785 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回に紹介する。 |