日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UP356
Theme・Subtitle 写真の本質を紐解く
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number BEC5320
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of this course is to enable students to develop an understanding of the principles of photography as a form of mechanical perception from the perspective of body expression and cinematic arts and reengage with the meaning behind viewing photographs in the contemporary world.

【Course Contents】

The study of mechanical images forms one of the core elements of learning in the Department of Body Expression and Cinematic Arts. First, the course will cover the fundamentals of body expression and cinematic arts and subsequently examine the principles of photography, the first form of mechanical image that humanity developed. We will also study the impact of photographic techniques in the early stages of photography’s development and clarify its essence. Students will subsequently read texts and give in-class presentations in a seminar format. In order for students to deepen their understanding of the essence of photography through the attainment of accurate knowledge, they will not only have opportunities to carry out discussions as necessary but also critique the photographs taken by their classmates. The literature for this course will include research papers by photography historian Geoffrey Batchen, who analyzed the essence of photography from a new perspective, as well as the text for The Photographer’s Eye (1966), an exhibition organized by photography historian John Szarkowski, who was the director of photography at the Museum of Modern Art, New York for many years.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション――映像身体学における写真
2 映像身体学の基礎と写真の原理
3 映像身体学の基礎と写真の原理
4 映像身体学の基礎と写真出現のインパクト
5 文献講読
6 文献講読
7 文献講読
8 文献講読
9 文献講読
10 写真作品講評会
11 自由発表
12 自由発表
13 自由発表
14 まとめ――写真を通して考える映像身体学の意義

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予めの知識は不要。文献講読時は予習して、不明点を明らかにしてのぞむこと。自由発表に備え、授業時にも写真等の作品は適宜紹介するが、各自でも写真集などで作例に当たることがのぞましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
授業への取り組み(30%)
口頭発表(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜、紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】