日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP356/UP356UP356 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
写真の本質を紐解く |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to enable students to develop an understanding of the principles of photography as a form of mechanical perception from the perspective of body expression and cinematic arts and reengage with the meaning behind viewing photographs in the contemporary world.
The study of mechanical images forms one of the core elements of learning in the Department of Body Expression and Cinematic Arts. First, the course will cover the fundamentals of body expression and cinematic arts and subsequently examine the principles of photography, the first form of mechanical image that humanity developed. We will also study the impact of photographic techniques in the early stages of photography’s development and clarify its essence. Students will subsequently read texts and give in-class presentations in a seminar format. In order for students to deepen their understanding of the essence of photography through the attainment of accurate knowledge, they will not only have opportunities to carry out discussions as necessary but also critique the photographs taken by their classmates. The literature for this course will include research papers by photography historian Geoffrey Batchen, who analyzed the essence of photography from a new perspective, as well as the text for The Photographer’s Eye (1966), an exhibition organized by photography historian John Szarkowski, who was the director of photography at the Museum of Modern Art, New York for many years.
1 | イントロダクション――映像身体学における写真 |
2 | 映像身体学の基礎と写真の原理 |
3 | 映像身体学の基礎と写真の原理 |
4 | 映像身体学の基礎と写真出現のインパクト |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 写真作品講評会 |
11 | 自由発表 |
12 | 自由発表 |
13 | 自由発表 |
14 | まとめ――写真を通して考える映像身体学の意義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予めの知識は不要。文献講読時は予習して、不明点を明らかにしてのぞむこと。自由発表に備え、授業時にも写真等の作品は適宜紹介するが、各自でも写真集などで作例に当たることがのぞましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への取り組み(30%) 口頭発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜、紹介する。 |
この授業では、機械の知覚としての写真の原理を映像身体学の観点から理解すること、並びに、現代において写真をみることの意義を再認することを目標とする。
The aim of this course is to enable students to develop an understanding of the principles of photography as a form of mechanical perception from the perspective of body expression and cinematic arts and reengage with the meaning behind viewing photographs in the contemporary world.
機械映像についての学びは、映像身体学科の学びの核のひとつを成す。まずは、映像身体学の基礎をおさえたうえで、機械映像として人類史上、初めて出現した写真の原理を確認する。さらに写真術登場初期のインパクトを確認しつつ、写真の本質について明らかにしていく。その後は、「演習」ということで、文献講読と自由発表とで授業展開をする。本授業では、写真の本質について的確な知識をもって考察を深めていけるよう、適宜おこなうディスカッションに加えて、各自が撮影した写真の講評をおこなう機会を設ける。文献は、写真の本質を新たな視点から考察した写真史家ジェフリー・バッチェンの研究論文やニューヨーク近代美術館の写真ディレクターを長らく務めたジョン・シャーカフスキーが企画した写真展「Photographers' Eye」(1966)のテクスト等を読む予定。
The study of mechanical images forms one of the core elements of learning in the Department of Body Expression and Cinematic Arts. First, the course will cover the fundamentals of body expression and cinematic arts and subsequently examine the principles of photography, the first form of mechanical image that humanity developed. We will also study the impact of photographic techniques in the early stages of photography’s development and clarify its essence. Students will subsequently read texts and give in-class presentations in a seminar format. In order for students to deepen their understanding of the essence of photography through the attainment of accurate knowledge, they will not only have opportunities to carry out discussions as necessary but also critique the photographs taken by their classmates. The literature for this course will include research papers by photography historian Geoffrey Batchen, who analyzed the essence of photography from a new perspective, as well as the text for The Photographer’s Eye (1966), an exhibition organized by photography historian John Szarkowski, who was the director of photography at the Museum of Modern Art, New York for many years.
1 | イントロダクション――映像身体学における写真 |
2 | 映像身体学の基礎と写真の原理 |
3 | 映像身体学の基礎と写真の原理 |
4 | 映像身体学の基礎と写真出現のインパクト |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 写真作品講評会 |
11 | 自由発表 |
12 | 自由発表 |
13 | 自由発表 |
14 | まとめ――写真を通して考える映像身体学の意義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予めの知識は不要。文献講読時は予習して、不明点を明らかにしてのぞむこと。自由発表に備え、授業時にも写真等の作品は適宜紹介するが、各自でも写真集などで作例に当たることがのぞましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への取り組み(30%) 口頭発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜、紹介する。 |