日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP363/UP363UP363 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
精神分析と美学 リビドー・エコノミー |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purposes of this course are for students to: 1. become accustomed to reading philosophy and aesthetics literature in a language other than that they typically use;
2. learn how to write concrete, theory-based critiques of art works after understanding the gist of modern critical theory; and
3. understand why certain concerns and themes arose within modern political movements, political thought, and political philosophies, thereby gaining the ability to debate their contemporary meaning.
The purpose of this course is for students to read works concerning the relationship between psychoanalysis and aesthetics in multiple languages and then discuss and debate them.
1 | はじめに |
2 | ベルナール・スティグレールを読む1 |
3 | ベルナール・スティグレールを読む2 |
4 | ベルナール・スティグレールを読む3 |
5 | ベルナール・スティグレールを読む4 |
6 | ベルナール・スティグレールを読む5 |
7 | ベルナール・スティグレールを読む6 |
8 | 中間のまとめ |
9 | リオタールを読む1 |
10 | リオタールを読む2 |
11 | リオタールを読む3 |
12 | リオタールを読む4 |
13 | リオタールを読む5 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分がいつも読み慣れている外国語以外の言語にも積極的に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Canvas LMSにアップする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
1.自分が普段読み慣れている言語以外の言語で哲学や美学の文献を読みこなせるようになる。
2.現代の批評理論の概要を理解し、自分自身でも具体的に作品を理論的に批評できるようになる。
3.現代の政治運動/政治思想/政治哲学において問われていたことが何であるのかを理解し、その現代的な意義を論じることができるようになる。
The purposes of this course are for students to: 1. become accustomed to reading philosophy and aesthetics literature in a language other than that they typically use;
2. learn how to write concrete, theory-based critiques of art works after understanding the gist of modern critical theory; and
3. understand why certain concerns and themes arose within modern political movements, political thought, and political philosophies, thereby gaining the ability to debate their contemporary meaning.
精神分析と美学に関わる著作を複数の言語で読み、議論していく。
The purpose of this course is for students to read works concerning the relationship between psychoanalysis and aesthetics in multiple languages and then discuss and debate them.
1 | はじめに |
2 | ベルナール・スティグレールを読む1 |
3 | ベルナール・スティグレールを読む2 |
4 | ベルナール・スティグレールを読む3 |
5 | ベルナール・スティグレールを読む4 |
6 | ベルナール・スティグレールを読む5 |
7 | ベルナール・スティグレールを読む6 |
8 | 中間のまとめ |
9 | リオタールを読む1 |
10 | リオタールを読む2 |
11 | リオタールを読む3 |
12 | リオタールを読む4 |
13 | リオタールを読む5 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分がいつも読み慣れている外国語以外の言語にも積極的に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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Canvas LMSにアップする。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に指示する。 |