日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP366/UP366UP366 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
写真の本質への理解を深める |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will read several essential texts on photography to deepen the understanding of photographic images. The primary focus is on understanding the myriad forms of expression in photography as a means of mechanical perception from the standpoint of body expression and cinematic arts and reengaging with the meaning of viewing photographs in the contemporary world.
The study of mechanical images forms one of the core elements in the Department of Body Expression and Cinematic Arts. After first studying the foundation of body expression and cinematic arts and reading related texts, students will deepen their understanding of the essence of photography through an analysis of photographic images. The course will focus on texts by photography pioneers who explored the essence of photography as well as young and talented photographers, including works by Franz Roh, Jeff Wall, and contemporary artists. Furthermore, to ensure that students hone methods of learning approaches to photography through words, the course will have the students select and critique a collection of photographs or a photographic work and present their assessments in the second half of the class.
1 | イントロダクション――映像身体学と写真 |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 写真作品批評の方法を学ぶ1 |
9 | 写真作品批評の方法を学ぶ2 |
10 | 学生によるプレゼンテーション |
11 | 学生によるプレゼンテーション |
12 | 学生によるプレゼンテーション |
13 | 学生によるプレゼンテーション |
14 | まとめ――写真という対象に向かって書くということ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への取り組み(30%) 口頭発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜、紹介する。 |
この授業は、写真分野におけるいくつかの必読文献を読み、学生が写真映像への理解を深めるのを促す。この授業では、とりわけ機械の知覚としての写真の多彩な表現を映像身体学の観点から理解すること、並びに、現代において写真をみることの意義を再認することを目標とする。
In this course, students will read several essential texts on photography to deepen the understanding of photographic images. The primary focus is on understanding the myriad forms of expression in photography as a means of mechanical perception from the standpoint of body expression and cinematic arts and reengaging with the meaning of viewing photographs in the contemporary world.
機械映像についての学びは、映像身体学専攻の学びの核のひとつを成す。まずは、映像身体学の基礎をおさえたうえで関連文献を読み、さらに写真映像を分析することによって写真の本質への理解を深める。関連文献では、写真の本質を探究した写真のパイオニアたちや新鋭たち、フランツ・ローやジェフ・ウォールをはじめとする写真家や現代アーティストが書いたものをとりあげる予定。言葉により写真へアプローチすることを学ぶ方法を獲得するのに資するために、本授業の後半では、学生各人が写真集及び作品を選んで批評し、プレゼンテーションする実践的訓練をおこなう。
The study of mechanical images forms one of the core elements in the Department of Body Expression and Cinematic Arts. After first studying the foundation of body expression and cinematic arts and reading related texts, students will deepen their understanding of the essence of photography through an analysis of photographic images. The course will focus on texts by photography pioneers who explored the essence of photography as well as young and talented photographers, including works by Franz Roh, Jeff Wall, and contemporary artists. Furthermore, to ensure that students hone methods of learning approaches to photography through words, the course will have the students select and critique a collection of photographs or a photographic work and present their assessments in the second half of the class.
1 | イントロダクション――映像身体学と写真 |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 写真作品批評の方法を学ぶ1 |
9 | 写真作品批評の方法を学ぶ2 |
10 | 学生によるプレゼンテーション |
11 | 学生によるプレゼンテーション |
12 | 学生によるプレゼンテーション |
13 | 学生によるプレゼンテーション |
14 | まとめ――写真という対象に向かって書くということ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への取り組み(30%) 口頭発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜、紹介する。 |