日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP367/UP367UP367 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
伝統芸能の言葉と身体 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to understand the mechanism of linguistic expression and body expression in Japanese traditional performing arts.
Noh and Bunraku's works are focused one by one. For each topic, this course proceeds in the following order. (1) analysis of the linguistic expression of the script, (2) analysis of the body expression through video images, and (3) if possible, actually watching the work in the theater. The work to be dealt with in class is decided in consultation with the participants as we take into account the availability of videos and the performance schedule at this time.
1 | イントロダクション |
2 | 能楽概説及び作品の背景 |
3 | 能楽作品の言語表現(1) |
4 | 能楽作品の言語表現(2) |
5 | 能楽作品の身体表現(1) |
6 | 能楽作品の身体表現(2) |
7 | 学生による読解の発表 |
8 | 文楽概説及び作品の背景 |
9 | 文楽作品の言語表現(1) |
10 | 文楽作品の言語表現(2) |
11 | 文楽作品の身体表現(1) |
12 | 文楽作品の身体表現(2) |
13 | 学生による読解の発表 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテキストを読んでくること。作品を鑑賞すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表課題(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 郡司正勝 | かぶきの美学 | 演劇出版社 | 1998 | 9784900256477 |
日本の伝統芸能における言語表現と身体表現の仕組みを理解する。
The goal of this course is to understand the mechanism of linguistic expression and body expression in Japanese traditional performing arts.
能と文楽の作品を一つずつ取り上げる。それぞれにつき、次のような順番で授業を進める。(1)台本の言語表現の分析、(2)ビデオ映像を通じた身体表現の分析、(3)可能な場合は劇場で作品を鑑賞。授業で扱う作品は、参加者と相談しつつ、この時期の上演作品や映像の入手可能性を考慮して決める。
Noh and Bunraku's works are focused one by one. For each topic, this course proceeds in the following order. (1) analysis of the linguistic expression of the script, (2) analysis of the body expression through video images, and (3) if possible, actually watching the work in the theater. The work to be dealt with in class is decided in consultation with the participants as we take into account the availability of videos and the performance schedule at this time.
1 | イントロダクション |
2 | 能楽概説及び作品の背景 |
3 | 能楽作品の言語表現(1) |
4 | 能楽作品の言語表現(2) |
5 | 能楽作品の身体表現(1) |
6 | 能楽作品の身体表現(2) |
7 | 学生による読解の発表 |
8 | 文楽概説及び作品の背景 |
9 | 文楽作品の言語表現(1) |
10 | 文楽作品の言語表現(2) |
11 | 文楽作品の身体表現(1) |
12 | 文楽作品の身体表現(2) |
13 | 学生による読解の発表 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテキストを読んでくること。作品を鑑賞すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表課題(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 郡司正勝 | かぶきの美学 | 演劇出版社 | 1998 | 9784900256477 |