日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Contemporary Psychology
Course Code UP506
Theme・Subtitle アートとは何かを問い続ける
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC5320
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

What is art? The aim of this course is to fundamentally understand the possibilities of art. Based on this knowledge, students will explore how to emanate art without losing any of its power and also explore management skills for connecting art to society.

【Course Contents】

Art is sometimes seen as something useful to society—but is this in fact true? I believe that art can be the source of vague, inexplicable fears, even a dangerous medium at times, with the possibility of completely changing the world. This is why art has such an overwhelming power to show us new landscapes and drastically transform the stability of the world and humanity.
People lead their lives being jostled and entangled with objects and relationships in the world, as Heidegger’s notion of “being-in-the-world” suggests. However, the comfort that people have spent so long creating always contains the possibility of being overturned and broken. One possibility is through art. Could the administration, supervision, and management of art be self-contradictory? Is it really possible to truly connect art and society? I believe that this self-questioning is the core element of art management. This course will fundamentally reconsider art to help students develop a deeper understanding and will also examine the techniques for creating a path where art can emanate its power to the fullest.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 はじめに
2 レクチャーとディスカッション
3 レクチャーとディスカッション
4 レクチャーとディスカッション
5 参考作品の鑑賞と批評
6 レクチャーとディスカッション
7 レクチャーとディスカッション
8 レクチャーとディスカッション
9 レクチャーとディスカッション
10 参考作品の鑑賞と批評
11 レクチャーとディスカッション
12 レクチャーとディスカッション
13 レクチャーとディスカッション
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

適宜指示する参考文献の読解、リサーチなど毎回事前課題に取り組んでもらいます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(20%)
授業への出席と積極性(60%)
レポート課題などへの取り組み(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中村佑子 マザリング 現代の母なる場所 集英社 2020
2 中村佑子 わたしが誰かわからない ヤングケアラーを探す旅 医学書院 2023

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】