日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Community and Human Services
Course Code VD205
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number CMH5210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

• Understanding the notions of poverty
• Deepening investigation into the state of self-reliance support for the needy people.
・Clarify own research question from previous studies

【Course Contents】

In this class, we will deepen our understanding of self-reliance support for the needy people from the point of view of social work through lectures, reading of the literature and academic papers, and presentations by students, and discuss the state of such support programs.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション―本授業の進め方・留意点
2 準備講義①-貧困・社会的排除・生活困窮とはなにか
3 準備講義②-貧困・相対的剥奪の量/貧困の世代間連鎖
4 準備講義③―生活困窮と自立支援をめぐる諸論点
5 文献講読①
6 論文講読②
7 受講生によるプレゼンテーション①
8 文献講読③
9 論文講読④
10 受講生によるプレゼンテーション②
11 文献講読⑤
12 論文講読⑥
13 受講生によるプレゼンテーション③
14 授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前学修:授業終了時に扱う文献・論文のポイントについて説明する。それを踏まえてそれらを分析的に熟読しておくこと。
事後学修:授業終了時に、理解を深めるための文献・論文について提示する。熟読し理解を深めておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 プレゼンテーション内容(50%)
授業参画度(50%)
備考 (Notes)
留意事項については初回の授業時で説明する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは使用しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
初回の授業で参考文献のリストを配布する。文献・論文講読で扱うものは、受講生の関心に合わせて調整する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

履修人数に合わせて授業スケジュールを調整する。

【注意事項 / Notice】