日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD217/VD217VD217 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会的排除と居住 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
• To understand the reality of social exclusion.
• To understand the significance of focusing on the local community in resolving social exclusion.
• To clarify one's own research question based on previous research.
In this class, we will examine ways to transform local communities into places where diverse people can live together through lectures, reading of papers, and presentations by students.
1 | イントロダクション |
2 | 講義①-社会的排除の空間的側面 |
3 | 講義②-社会的包摂に向けた諸外国の施策・実践 |
4 | 講義③―日本の居住福祉の到達点 |
5 | 文献講読① |
6 | 論文講読① |
7 | 受講生によるプレゼンテーション① |
8 | 文献講読② |
9 | 論文講読② |
10 | 受講生によるプレゼンテーション② |
11 | 文献講読③ |
12 | 論文講読③ |
13 | 受講生によるプレゼンテーション③ |
14 | 居住福祉に関する先駆的な取り組み―外部講師 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中,関連する文献や論文などを適宜紹介するので,これらを熟読して事前・事後学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション内容(50%) 授業参画度(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で参考文献のリストを配布する。論文講読で扱う文献は,受講生の関心に合わせて調整する。 |
・社会的排除の空間的な側面について理解を深める。
・社会的排除を解決する空間的単位として地域社会や居住空間に注目する意義を理解する。
・先行研究を踏まえて自身の研究課題を明確化する。
• To understand the reality of social exclusion.
• To understand the significance of focusing on the local community in resolving social exclusion.
• To clarify one's own research question based on previous research.
本授業では,講義,文献講読,受講生による発表(プレゼンテーション)を通して,地域社会や居住空間を多様な人びとが共生する場へと変革していく方法を検討する。
In this class, we will examine ways to transform local communities into places where diverse people can live together through lectures, reading of papers, and presentations by students.
1 | イントロダクション |
2 | 講義①-社会的排除の空間的側面 |
3 | 講義②-社会的包摂に向けた諸外国の施策・実践 |
4 | 講義③―日本の居住福祉の到達点 |
5 | 文献講読① |
6 | 論文講読① |
7 | 受講生によるプレゼンテーション① |
8 | 文献講読② |
9 | 論文講読② |
10 | 受講生によるプレゼンテーション② |
11 | 文献講読③ |
12 | 論文講読③ |
13 | 受講生によるプレゼンテーション③ |
14 | 居住福祉に関する先駆的な取り組み―外部講師 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中,関連する文献や論文などを適宜紹介するので,これらを熟読して事前・事後学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション内容(50%) 授業参画度(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
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初回の授業で参考文献のリストを配布する。論文講読で扱う文献は,受講生の関心に合わせて調整する。 |