日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD282/VD282VD282 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
こども家庭福祉の理論と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン(全回オンライン) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水6/Wed.6 Wed.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
This course aims for students to understand the theory and key concepts of child and family welfare, examine issues surrounding children and future initiatives to address them, and improve ability to put the initiatives into practice.
Students will reflect on their own such practice and connect it to their research topic.
Students will be able to acquire an understanding of the philosophy, social background, and changes to the system regarding child and family welfare. In particular, we will consider the prevention of and measures against child abuse and neglct, which has serious impact on the physical and mental development of a child and in shaping their personality.
1 | オリエンテーション こども家庭福祉の理論・中核的理念 |
2 | 我が国のこども家庭福祉の変遷 |
3 | こども家庭福祉の施策と展開 |
4 | 家族ソーシャルワークの視点 |
5 | 児童虐待の現状と課題(定義・理念) |
6 | 体罰によらない子育て |
7 | こども虐待による死亡事例等の検証結果等報告① |
8 | こども虐待による死亡事例等の検証結果等報告② |
9 | 児童虐待対応の実際 |
10 | 模擬事例を用いた演習① |
11 | 模擬事例を用いた演習② |
12 | 受講者の研究をこども家庭福祉の視点で検討① |
13 | 受講者の研究をこども家庭福祉の視点で検討② |
14 | 受講者の研究をこども家庭福祉の視点で検討③ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の内容、文献購読の資料については,各回の授業で提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参画度(50%) リアクションペーパー(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
資料などから現状を読み取り、言語化して他者にわかるように伝えようとする意欲。
パソコン、オンライン授業に必要な通信機器
本講義では、文献・論文購読、受講生によるディスカッションを通して、実践と理論を結び付けることを目指す。
模擬事例を用いた事例検討も予定している。
こども家庭福祉に関する理論や主要概念を理解し、こどもを取り巻く課題と今後の取り組みについて考察し、実践力の向上を目指す。実践の省察を踏まえて、自己の研究課題と結び付ける。
This course aims for students to understand the theory and key concepts of child and family welfare, examine issues surrounding children and future initiatives to address them, and improve ability to put the initiatives into practice.
Students will reflect on their own such practice and connect it to their research topic.
こどもと家族の福祉に関する理念、社会的背景及び制度の変遷等を理解し、特にこどもの心身の成長及び人格の形成に重大な影響を与える児童虐待の予防と対策について検討する。
Students will be able to acquire an understanding of the philosophy, social background, and changes to the system regarding child and family welfare. In particular, we will consider the prevention of and measures against child abuse and neglct, which has serious impact on the physical and mental development of a child and in shaping their personality.
1 | オリエンテーション こども家庭福祉の理論・中核的理念 |
2 | 我が国のこども家庭福祉の変遷 |
3 | こども家庭福祉の施策と展開 |
4 | 家族ソーシャルワークの視点 |
5 | 児童虐待の現状と課題(定義・理念) |
6 | 体罰によらない子育て |
7 | こども虐待による死亡事例等の検証結果等報告① |
8 | こども虐待による死亡事例等の検証結果等報告② |
9 | 児童虐待対応の実際 |
10 | 模擬事例を用いた演習① |
11 | 模擬事例を用いた演習② |
12 | 受講者の研究をこども家庭福祉の視点で検討① |
13 | 受講者の研究をこども家庭福祉の視点で検討② |
14 | 受講者の研究をこども家庭福祉の視点で検討③ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の内容、文献購読の資料については,各回の授業で提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参画度(50%) リアクションペーパー(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
資料などから現状を読み取り、言語化して他者にわかるように伝えようとする意欲。
パソコン、オンライン授業に必要な通信機器
本講義では、文献・論文購読、受講生によるディスカッションを通して、実践と理論を結び付けることを目指す。
模擬事例を用いた事例検討も予定している。