日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD327/VD327VD327 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
In this course, we will explore how individuals can become active citizens who contribute to civil society by reading and analyzing literature related to social education, civic education, and theories of citizen formation.
In an era often described as VUCA, it is exceedingly difficult to foresee how individuals can become active citizens who contribute to civil society. Yet, it is equally true that we are living as citizens in such uncertain times. This course aims to examine the essence of this reality through the frameworks provided by various theories.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 社会教育論に関する文献を読む①──デューイ① |
3 | 社会教育論に関する文献を読む②──デューイ② |
4 | 社会教育論に関する文献を読む③──デューイ③ |
5 | 社会教育論に関する文献を読む④──フレイレ① |
6 | 社会教育論に関する文献を読む⑤──フレイレ② |
7 | 社会教育論に関する文献を読む⑥──フレイレ③ |
8 | 市民社会論に関する文献を読む①──ルソー① |
9 | 市民社会論に関する文献を読む②──ルソー② |
10 | 市民社会論に関する文献を読む③──ヘーゲル① |
11 | 市民社会論に関する文献を読む④──ヘーゲル② |
12 | 市民社会論に関する文献を読む⑤──マルクス① |
13 | 市民社会論に関する文献を読む⑥──マルクス② |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で読む文献について事前によく読み,その内容を理解すること(各回約2時間)
・授業での議論を踏まえて,文献の内容と現実の課題とを関連づけ,自分なりに説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での報告(複数回)(70%) 授業での取り組み状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目では,市民社会の担い手たる市民はどのように市民となっていけばよいのかについて,社会教育論,市民社会論等に関わる文献を読みながら検討していく。
In this course, we will explore how individuals can become active citizens who contribute to civil society by reading and analyzing literature related to social education, civic education, and theories of citizen formation.
VUCAな時代といわれるなかで,市民社会の担い手たる市民がどのように市民となっていけばよいのか,その見通しは極めて立ちづらい。そうした状況においても,私たちは市民として生活していることも確かである。その内実を,諸理論のフレームに基づき,検討することとしたい。
In an era often described as VUCA, it is exceedingly difficult to foresee how individuals can become active citizens who contribute to civil society. Yet, it is equally true that we are living as citizens in such uncertain times. This course aims to examine the essence of this reality through the frameworks provided by various theories.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 社会教育論に関する文献を読む①──デューイ① |
3 | 社会教育論に関する文献を読む②──デューイ② |
4 | 社会教育論に関する文献を読む③──デューイ③ |
5 | 社会教育論に関する文献を読む④──フレイレ① |
6 | 社会教育論に関する文献を読む⑤──フレイレ② |
7 | 社会教育論に関する文献を読む⑥──フレイレ③ |
8 | 市民社会論に関する文献を読む①──ルソー① |
9 | 市民社会論に関する文献を読む②──ルソー② |
10 | 市民社会論に関する文献を読む③──ヘーゲル① |
11 | 市民社会論に関する文献を読む④──ヘーゲル② |
12 | 市民社会論に関する文献を読む⑤──マルクス① |
13 | 市民社会論に関する文献を読む⑥──マルクス② |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で読む文献について事前によく読み,その内容を理解すること(各回約2時間)
・授業での議論を踏まえて,文献の内容と現実の課題とを関連づけ,自分なりに説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での報告(複数回)(70%) 授業での取り組み状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None