日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD458/VD458VD458 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
修士論文の研究テーマについて、心理学などの異分野から検討を試みる。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
第1回は対面で実施する。変更になった場合はCanvas LMSで配信する |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・N225/Wed.1・N225 Wed.1・N225 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 他研究科履修不可 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VD458 |
The aim of this class is to let students think about their research topics from the viewpoint of different fields, starting with psychology, to make new discoveries and uncover approaches with a broader mindset.
In specialized fields, the research methodology and frameworks are typically those that have been passed down within that field. However, it is not uncommon for new discoveries to be made or new ways of thinking to be uncovered when perspectives from other fields are introduced. In this course, students will learn through discussion how psychological phenomena relate to their research theme and the significance of that relationship. Course content will be tailored to meet student interests as necessary.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業では、受講生のそれぞれの研究テーマについて心理学を始めとする異分野の側面から思考することで、新たな発見をしたりより広い視点からのアプローチを見出すことを目指す。
The aim of this class is to let students think about their research topics from the viewpoint of different fields, starting with psychology, to make new discoveries and uncover approaches with a broader mindset.
各専門分野においては、それぞれ継承されてきた手法を用いて、ある枠の中で研究がなされるのが一般的である。しかしながら、異分野の視点を導入することで、新たな発見や思考方法を見出すことも少なくない。本講義では、受講者のそれぞれの研究テーマが心理学的事象とどのように関連するのか、あるいはどのような意義を有するのかについて、討論を通して学習する。内容は、講者の興味により臨機応変に対応する。
In specialized fields, the research methodology and frameworks are typically those that have been passed down within that field. However, it is not uncommon for new discoveries to be made or new ways of thinking to be uncovered when perspectives from other fields are introduced. In this course, students will learn through discussion how psychological phenomena relate to their research theme and the significance of that relationship. Course content will be tailored to meet student interests as necessary.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 心理学研究の手法 |
3 | 心理学研究の手法、倫理申請書の書き方 |
4 | 各受講者の研究テーマの発表 |
5 | 論文査読方法の説明 |
6 | 心理学講義1(メンタルヘルスと心理) |
7 | 心理学講義2(スポーツと心理) |
8 | 心理学講義3(ライフスキルと心理) |
9 | 心理学講義4(価値観と心理) |
10 | 心理学講義5(生活習慣と心理) |
11 | 心理学講義6(人間関係と心理) |
12 | 日本語関連文献の発表 |
13 | 英文関連論文の講読と発表 |
14 | これまでの講義内容の確認とまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉原 保史他編 | 『公認心理師標準テキスト心理学的支援法』 | 北大路書房 | 2019 | 9784762830563 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久保 拓弥 | 『データ解析のための統計モデリング入門―』 | 岩波書店 | 2012 | 9784000069731 |