日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD460/VD460VD460 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツの価値と社会について考える~五輪・パラリンピックとメディアの視点から (The Value of Sport and the Society) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 他研究科履修不可 |
Social awareness of the value of Sport, in its broader sense of how we activate our mind and body, could have profound significance to our future. This course aims to cultivate a balanced view on what is the social value of sport for us, using current/historical events as case studies.
This course will evaluate the 'value of sport' from journalistic point of view, using practical cases and their social impacts taking the Olympic and Paralympic Games as example. Students are encouraged to take part in the debates and give presentations.
1 | 総論 スポーツの力とは |
2 | 2024年パリ大会①国際的分断の中での「新時代の五輪」 |
3 | 2024年パリ大会②パラリンピックの挑戦 |
4 | 2020年東京大会が残した正負のレガシー |
5 | パラリンピック運動の本質~歴史的俯瞰と理念 |
6 | パラリンピックと社会へのレガシー |
7 | オリンピック運動の本質~歴史的俯瞰と理念 |
8 | オリンピックと社会へのレガシー |
9 | スポーツを蝕むもの① ドーピングの深淵 |
10 | スポーツを蝕むもの② 招致疑惑とカネ |
11 | スポーツを蝕むもの③ 政治的圧力 |
12 | スポーツの力 討論1 「違い」を超える |
13 | スポーツの力 討論2 国際社会の課題とスポーツ |
14 | 総括 スポーツの価値をどう生かすか |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
記事を含む文献を読み、次回授業で指定された主題について考察する。また、自身の体験を踏まえたスポーツの価値についてまとめ、発表する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表及び討論参加度(40%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Olympic Charter, IOC Fact Sheets/ IPC Annual Report |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 読売新聞取材班 | 『報道記録 東京2020オリンピック・パラリンピック』 | 読売新聞社 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
Bylined articles from The Yomiuri Shimbun |
心と体を動かすという意味での、広義のスポーツをどう評価し生かすかは、私たちの社会の未来にも深く関わる。スポーツがもたらす社会変化や課題の実例を取りつつ、多面的に考察する視点を養う。
Social awareness of the value of Sport, in its broader sense of how we activate our mind and body, could have profound significance to our future. This course aims to cultivate a balanced view on what is the social value of sport for us, using current/historical events as case studies.
五輪・パラリンピック等が触媒としてもたらしてきた社会変化をメディアの視点から検証し、スポーツの力とは何かの具体的考察を、論議や発表も交えて行う。
This course will evaluate the 'value of sport' from journalistic point of view, using practical cases and their social impacts taking the Olympic and Paralympic Games as example. Students are encouraged to take part in the debates and give presentations.
1 | 総論 スポーツの力とは |
2 | 2024年パリ大会①国際的分断の中での「新時代の五輪」 |
3 | 2024年パリ大会②パラリンピックの挑戦 |
4 | 2020年東京大会が残した正負のレガシー |
5 | パラリンピック運動の本質~歴史的俯瞰と理念 |
6 | パラリンピックと社会へのレガシー |
7 | オリンピック運動の本質~歴史的俯瞰と理念 |
8 | オリンピックと社会へのレガシー |
9 | スポーツを蝕むもの① ドーピングの深淵 |
10 | スポーツを蝕むもの② 招致疑惑とカネ |
11 | スポーツを蝕むもの③ 政治的圧力 |
12 | スポーツの力 討論1 「違い」を超える |
13 | スポーツの力 討論2 国際社会の課題とスポーツ |
14 | 総括 スポーツの価値をどう生かすか |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
記事を含む文献を読み、次回授業で指定された主題について考察する。また、自身の体験を踏まえたスポーツの価値についてまとめ、発表する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表及び討論参加度(40%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Olympic Charter, IOC Fact Sheets/ IPC Annual Report |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 読売新聞取材班 | 『報道記録 東京2020オリンピック・パラリンピック』 | 読売新聞社 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
Bylined articles from The Yomiuri Shimbun |