日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD463/VD463VD463 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生物多様性と現代社会、そして私たちの暮らし |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 他研究科履修不可 |
Terms such as "SDGs," "environmentally symbiotic society," and "anthropocene" have come to appear on the front stage of political economy. These are reflections on economic activities that have neglected the environment, and are nothing but a common understanding that a new search is needed for the relationship between humans and nature. The "nature" recalled there is an "ecosystem" symbolized by biodiversity, but for many people in modern society, nature is an abstract existence. In order not to make the realization of the SDGs and an environmentally symbiotic society only empty words, we have to look back on our daily lives and choices from the perspective of biodiversity, and concretely raise our scientific and social literacy for nature.
"Biodiversity," which is often thought to be a distant issue, is actually a very familiar problem, and its future depends greatly on our lifestyle choices. By considering issues surrounding the natural environment from various viewpoints, this course will discuss the current state of human activities and the environment, the true meaning of sustainability, and consider an ideal social system.
1 | 生物多様性と持続可能性 Biodiversity and sustainability |
2 | 人は自然をどのように利用してきたか(狩猟採集時代の痕跡から) How people have used nature Traces from the hunter-gatherer era |
3 | 人は自然をどのように利用してきたか(日本列島の里山と文化の視点から) How people have used nature From the perspective of Satoyama and culture of the Japanese archipelago |
4 | 食糧生産の現状1(有機農業と土壌生態系) Current status of food production 1 Organic agriculture and soil ecosystem |
5 | 種子と生命(遺伝資源の過去・現在・未来) Seeds and life Past, present and future of genetic resources |
6 | 食糧生産の現状2(漁業と持続的資源管理) Current status of food production 2 Fisheries and sustainable resource management |
7 | 生物多様性を守る1(生息域と個体数管理の現状) Protect biodiversity 1 Status of habitat and population management |
8 | 生物多様性を守る2(外来種問題の現状) Protect biodiversity 2 Current status of alien species problem |
9 | アニマルライツとアニマルウェルフェア(生命倫理の現在) Animal rights and animal welfare Current state of bioethics |
10 | 公害と環境破壊 Pollution and environmental damage |
11 | 再生可能エネルギーを検証する Verify renewable energy |
12 | 消費行動と環境共生型社会 Consumer behavior and an environment-friendly society |
13 | 自然教育、環境教育の今 Current state of nature education and environmental education |
14 | 総合討議 General debate |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
SDGs/環境共生型社会/持続可能性/人新世/グリーン経済/エネルギー/生物多様性などのーワードについて日ごろから関心を持ち調べておくこと。毎回の授業ごとに各自復習し、学んだことを翌週の授業冒頭で述べる。
Be interested in and research keywords such as SDGs/environmentally symbiotic society/sustainability/Anthropocene/green economy/energy/biodiversity on a daily basis. After each class, each student reviews on their own and presents what they have learned at the beginning of the following week's class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度及びコメントペーパーの内容(50%) 議論における発言の論理性(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイン・ジェイコブス | 『経済の本質』 | 日本経済新聞社 | 2013 | 9784532197018 |
2 | 宮永健太郎 | 『持続可能な発展の話』 | 岩波書店 | 2023 | 9784532197018 |
「SDGs」「環境共生型社会」「人新世」といった言葉が政治経済の表舞台に登場するようになった。これらは環境をないがしろにしてきた経済活動への反省であり、人と自然の関係性に新たな模索が必要になったという共通認識にほかならない。そこで想起されている「自然」とは生物多様性に象徴される「生態系」のことだが、多くの現代人にとって自然は抽象的な存在である。SDGs、環境共生型社会の実現を“口先”だけのものにしないために、私たちの日々の暮らしやその選択を生物多様性の視点で振り返り、自然に対する科学的・社会的なリテラシーを具体的に高める。
Terms such as "SDGs," "environmentally symbiotic society," and "anthropocene" have come to appear on the front stage of political economy. These are reflections on economic activities that have neglected the environment, and are nothing but a common understanding that a new search is needed for the relationship between humans and nature. The "nature" recalled there is an "ecosystem" symbolized by biodiversity, but for many people in modern society, nature is an abstract existence. In order not to make the realization of the SDGs and an environmentally symbiotic society only empty words, we have to look back on our daily lives and choices from the perspective of biodiversity, and concretely raise our scientific and social literacy for nature.
とかく縁遠いと思われがちな「生物多様性」は、じつはとても身近な問題であり、その未来は私たちの暮らしの選択に大きく左右される。自然環境を取り巻く課題をさまざまな角度から考察することで、人間活動と環境の現状、持続可能性の真の意味を議論し、理想的な社会システムのありようについて考察する。
"Biodiversity," which is often thought to be a distant issue, is actually a very familiar problem, and its future depends greatly on our lifestyle choices. By considering issues surrounding the natural environment from various viewpoints, this course will discuss the current state of human activities and the environment, the true meaning of sustainability, and consider an ideal social system.
1 | 生物多様性と持続可能性 Biodiversity and sustainability |
2 | 人は自然をどのように利用してきたか(狩猟採集時代の痕跡から) How people have used nature Traces from the hunter-gatherer era |
3 | 人は自然をどのように利用してきたか(日本列島の里山と文化の視点から) How people have used nature From the perspective of Satoyama and culture of the Japanese archipelago |
4 | 食糧生産の現状1(有機農業と土壌生態系) Current status of food production 1 Organic agriculture and soil ecosystem |
5 | 種子と生命(遺伝資源の過去・現在・未来) Seeds and life Past, present and future of genetic resources |
6 | 食糧生産の現状2(漁業と持続的資源管理) Current status of food production 2 Fisheries and sustainable resource management |
7 | 生物多様性を守る1(生息域と個体数管理の現状) Protect biodiversity 1 Status of habitat and population management |
8 | 生物多様性を守る2(外来種問題の現状) Protect biodiversity 2 Current status of alien species problem |
9 | アニマルライツとアニマルウェルフェア(生命倫理の現在) Animal rights and animal welfare Current state of bioethics |
10 | 公害と環境破壊 Pollution and environmental damage |
11 | 再生可能エネルギーを検証する Verify renewable energy |
12 | 消費行動と環境共生型社会 Consumer behavior and an environment-friendly society |
13 | 自然教育、環境教育の今 Current state of nature education and environmental education |
14 | 総合討議 General debate |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
SDGs/環境共生型社会/持続可能性/人新世/グリーン経済/エネルギー/生物多様性などのーワードについて日ごろから関心を持ち調べておくこと。毎回の授業ごとに各自復習し、学んだことを翌週の授業冒頭で述べる。
Be interested in and research keywords such as SDGs/environmentally symbiotic society/sustainability/Anthropocene/green economy/energy/biodiversity on a daily basis. After each class, each student reviews on their own and presents what they have learned at the beginning of the following week's class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度及びコメントペーパーの内容(50%) 議論における発言の論理性(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイン・ジェイコブス | 『経済の本質』 | 日本経済新聞社 | 2013 | 9784532197018 |
2 | 宮永健太郎 | 『持続可能な発展の話』 | 岩波書店 | 2023 | 9784532197018 |