日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Community and Human Services
Course Code VD600
Theme・Subtitle 修士論文作成に向けて,研究テーマ,研究方法の明確化を図る。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room
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Credits 2
Course Number CMH6630
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コミュニティ福祉学研究科必修科目

【Course Objectives】

In preparation for writing a master's thesis, students will develop a research theme and clarify the necessary research methods.

【Course Contents】

For the first 6 months after enrollment, you will learn fundamental research methods, how to select a research theme and receive personalized advice about research topics in the Basic seminar for master's thesis run by the head of the master's program. After completing this, Research Instruction 1 begins in your first-year fall semester where you will choose an advisor. From then on until completion of your second year, you will progress in stages each semester through Research Instruction 2 and Research Instruction 3. While learning how to plan the basic framework for writing your master’s thesis and how to logically structure your thesis, with the fundamental literature and advance research review for your research theme as background, you will advance through the process from setting your research theme to completion. Research Instruction 1 is a subject for your first-year fall semester where you will mainly receive instruction on selecting your research theme and how to select your research methods.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション・研究倫理上の手続きについて
2 問題意識の確認(1)
3 問題意識の確認(2)
4 問題意識の確認(3)
5 研究方法の検討(1)
6 研究方法の検討(2)
7 研究方法の検討(3)
8 論文執筆のデータ収集法(1)
9 論文執筆のデータ収集法(2)
10 論文執筆のデータ収集法(3)
11 問題意識の絞り込み(1)
12 問題意識の絞り込み(2)
13 研究テーマの絞り込み
14 研究テーマの確定

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

メール,Canvas LMSなどを利用して指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 研究指導への出席および授業参加度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
担当教員が指示する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
担当教員が指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】