日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG191/VG191VG191 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『プラクティカル・マネジメント(シリーズ1)』(実践の経営1)~マネジメント実践と経営理論の架け橋~ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
全回対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5/Mon.G5 Mon.G5 , 月G6/Mon.G6, Mon.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。 |
In this special course, students will study the field of "Practical Management (Series 1)" (Practical Management 1). It is a curriculum structure suitable for those who want to apply the management theory learned in this graduate school to practical management.
In actual corporate management, the competitive environment is changing so drastically that conventional common sense is no longer valid, and it can be said that the situation is so complicated that it is difficult to predict the future. Market globalization, technological innovations that occur one after another, and even a wave of environmental changes that affect our daily lifestyles such as DX and AI are hitting us.
If you were to run a business in such an environment, what would you rely on to act? You can take the first step. Management theory is like a small candle. There is a framework in the theory about what to do now and which direction to look at, so you will be able to guess. In the management field, if you do not have a theory, you will be wielding a sword alone in the dark.
However, just because you have mastered management theory does not make it a formula for winning in business. Nothing goes according to theory, and there is a limit to what the theory can illuminate. Therefore, in this course, you will learn the ideas and focus for applying the theory in practice. Each class will be held from the standpoint of the manager who steers the company and the management layer. This is a practical learning structure in which students try to make use of what they have learned in each class of this graduate school (we will make the content understandable even for beginners).
The contents of the class will consider points for applying management theory to the field management of management for each theme. In addition, while paying attention to the practical aspect of running an organization composed of living people, we will focus on thinking deeply about management that secures a competitive advantage. In particular, while emphasizing dialogue between graduate students and faculty members, we will deepen the connection between management subjects learned in the graduate school and practice, and make it a place to reaffirm the importance of learning that links theory and practice.
1 | リーダーシップ理論と実践の経営 ~半世紀を超える研究の境地と、益々、多様化するリーダーシップ実践~ |
2 | 意思決定理論と実践の経営 ~規範的な意思決定、意思決定のバイアス、および直観の経営~ |
3 | 組織エコロジーと実践の経営 ~『ビジョナリカンパニー③衰退の法則』から~ |
4 | 学習組織理論と実践の経営 ~実践から学ぶ複雑系の理論と、ビジネスにおける組織学習への応用~ |
5 | センスメイキング理論と実践の経営 ~見通しが不確実で変化の激しい世界での意思決定と新しいものを生み出す視座~ |
6 | 感情の理論と実践の経営 ~感情のメカニズムの理論と理解が、組織リーダーシップにとって重要~ |
7 | リスク、資本、収益の関係性マネジメント ~ファイナンス基礎と実践への応用~ |
8 | ファイナンス理論と企業価値 ~価値を向上されるとは~ |
9 | 知識創造論と実践の経営 ~世界唯一の知の創造論とAIなどのこれからの時代に必要な要素~ |
10 | ダイナミック・ケイパビリティ論と実践の経営 ~様々な資源を組み合わせて進化する組織能力とその実践応用の論点~ |
11 | 『シン・日本の経営』と実践の経営 ~日本人の悲観主義の払拭と、再び再興する経済の観点~ |
12 | 「実践の経営理論」のパースペクティブ ~実践の戦略研究と概要とこれからの戦略の見方~ |
13 | 敢えて問い、対話する(1) 「ドラッカーは、実践経営の理論ではないのか?」 |
14 | 敢えて問い、対話する(2) 「日本経済がこれから起ることに対する、理論と実践の見地」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では受講院生と共に、実践のアポリア(難題)について対話しながら学びを深めます。 |
別途、授業で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発言等(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ウリケ・シェーデ | シン・日本の経営 | 日経BP | 2024 | 9784296118779 |
2 | ジム・コリンズ著、山岡洋一訳 | ビジョナリーカンパニー③衰退の五段階 | 日経BP | 2010 | 9784822248178 |
3 | 広野彩子 | 世界最高峰の経営学教室〈2実践編〉 | 日経BP | 2023 | 9784296119103 |
その他 (Others) | |||||
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その他の参考文献は授業で、都度、示します。 |
マネジメントという境界がない課題を材料としています。受講院生の皆が初学であるとの立場で学びます。授業は対話など双方向で進めますので、聞いているだけの姿勢は避けてください。
資料配付など「Canvas LMS」を使用します。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
本特講は、『プラクティカル・マネジメント(シリーズ1)』(実践の経営1)の分野を学習します。本研究科において学ぶ各マネジメント理論を現実の経営に活かそうとする、試行学習を志す方に叶うカリキュラム構成です。
実際の企業経営の現場では、従来の常識が通用しないほど競争環境は激しく変化しており、将来の予測ができないほど複雑な状態であるといってよいでしょう。特に、現在のわが国においては、労働供給制限(人手不足)の益々の高まり、人件費やモノの価格の上昇によるインフレ均衡社会への急転換が起きています。さらに、生成AIや自動化、技術革新、地政学的なリスクなど、明治維新以来の改革期に突入しているとの論調もあります。
このような環境下の中で、私たちは本学において経営理論を深く学んでいます。しかし、その学んでいる経営理論を実践に応用していくためには、両者の架け橋となる学習が必要です。
トップ・マネジメントとして企業経営を行うとしたら、皆さんは何を頼りに行動しますか? もし、このとき小さなローソクとマッチをもっていたら、そのローソクに灯された炎が足下をほのかに照らし出し、まずは一歩を踏み出せます。経営理論とは小さなローソクに例えられるようなものです。いま何をすべきか、どの方向に目をやるべきかということが理論の中に枠組みがあるので、見当がつくようになるでしょう。経営現場において、理論を持たなければ暗闇で一人刀を振り回していることにもなります。
しかし、経営理論を学習したからといって、ビジネスで勝てるわけではありません。なにごとも理論どおりにはいきませんし、理論が照らしだす範囲には限界があります。そこで、本講座は、実践の現場で理論を応用するための考え方や焦点について学びます。その視座を企業の舵取りをする経営者や経営層の立場に置き、各回の授業を行います。本研究科の各授業において学んだことを活かそうとする、実践学習の構成です(学習初歩者でも理解できる内容にして参ります)。
In this special course, students will study the field of "Practical Management (Series 1)" (Practical Management 1). It is a curriculum structure suitable for those who want to apply the management theory learned in this graduate school to practical management.
In actual corporate management, the competitive environment is changing so drastically that conventional common sense is no longer valid, and it can be said that the situation is so complicated that it is difficult to predict the future. Market globalization, technological innovations that occur one after another, and even a wave of environmental changes that affect our daily lifestyles such as DX and AI are hitting us.
If you were to run a business in such an environment, what would you rely on to act? You can take the first step. Management theory is like a small candle. There is a framework in the theory about what to do now and which direction to look at, so you will be able to guess. In the management field, if you do not have a theory, you will be wielding a sword alone in the dark.
However, just because you have mastered management theory does not make it a formula for winning in business. Nothing goes according to theory, and there is a limit to what the theory can illuminate. Therefore, in this course, you will learn the ideas and focus for applying the theory in practice. Each class will be held from the standpoint of the manager who steers the company and the management layer. This is a practical learning structure in which students try to make use of what they have learned in each class of this graduate school (we will make the content understandable even for beginners).
授業の内容は、経営の現場マネジメントに経営理論を応用していくポイントについてテーマごとに考察していきます。また、生きた人間が構成する組織を運営するという実践面にも着目しながら、競争優位性を確保するマネジメントについて深く考えるということに焦点をおきます。特に、受講院生同士、および教員との対話を重視しながら、研究科で学ぶ経営科目と実践との繋がりを深め、理論と実践を結びつける学びの重要性について再認識する場にします。
The contents of the class will consider points for applying management theory to the field management of management for each theme. In addition, while paying attention to the practical aspect of running an organization composed of living people, we will focus on thinking deeply about management that secures a competitive advantage. In particular, while emphasizing dialogue between graduate students and faculty members, we will deepen the connection between management subjects learned in the graduate school and practice, and make it a place to reaffirm the importance of learning that links theory and practice.
1 | リーダーシップ理論と実践の経営 ~半世紀を超える研究の境地と、益々、多様化するリーダーシップ実践~ |
2 | 意思決定理論と実践の経営 ~規範的な意思決定、意思決定のバイアス、および直観の経営~ |
3 | 組織エコロジーと実践の経営 ~『ビジョナリカンパニー③衰退の法則』から~ |
4 | 学習組織理論と実践の経営 ~実践から学ぶ複雑系の理論と、ビジネスにおける組織学習への応用~ |
5 | センスメイキング理論と実践の経営 ~見通しが不確実で変化の激しい世界での意思決定と新しいものを生み出す視座~ |
6 | 感情の理論と実践の経営 ~感情のメカニズムの理論と理解が、組織リーダーシップにとって重要~ |
7 | リスク、資本、収益の関係性マネジメント ~ファイナンス基礎と実践への応用~ |
8 | ファイナンス理論と企業価値 ~価値を向上されるとは~ |
9 | 知識創造論と実践の経営 ~世界唯一の知の創造論とAIなどのこれからの時代に必要な要素~ |
10 | ダイナミック・ケイパビリティ論と実践の経営 ~様々な資源を組み合わせて進化する組織能力とその実践応用の論点~ |
11 | 『シン・日本の経営』と実践の経営 ~日本人の悲観主義の払拭と、再び再興する経済の観点~ |
12 | 「実践の経営理論」のパースペクティブ ~実践の戦略研究と概要とこれからの戦略の見方~ |
13 | 敢えて問い、対話する(1) 「ドラッカーは、実践経営の理論ではないのか?」 |
14 | 敢えて問い、対話する(2) 「日本経済がこれから起ることに対する、理論と実践の見地」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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授業では受講院生と共に、実践のアポリア(難題)について対話しながら学びを深めます。 |
別途、授業で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発言等(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ウリケ・シェーデ | シン・日本の経営 | 日経BP | 2024 | 9784296118779 |
2 | ジム・コリンズ著、山岡洋一訳 | ビジョナリーカンパニー③衰退の五段階 | 日経BP | 2010 | 9784822248178 |
3 | 広野彩子 | 世界最高峰の経営学教室〈2実践編〉 | 日経BP | 2023 | 9784296119103 |
その他 (Others) | |||||
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その他の参考文献は授業で、都度、示します。 |
マネジメントという境界がない課題を材料としています。受講院生の皆が初学であるとの立場で学びます。授業は対話など双方向で進めますので、聞いているだけの姿勢は避けてください。
資料配付など「Canvas LMS」を使用します。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。