日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG283/VG283VG283 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期2/Fall Semester2Fall Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木G5/Thu.G5 Thu.G5 , 木G6/Thu.G6, Thu.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this lecture, we will learn about advanced technologies and examples of new businesses that use advanced technologies such as AI, etc., related to the issues of sustainability in society and companies that the current society is facing, and cultivate the ability to conceive technological solutions. We will learn about advanced technologies and social technological issues, focusing on case studies, and acquire the ability to create innovations using new technologies and conceive new businesses.
The business environment surrounding Japanese companies is changing significantly in the fields of climate change, resource recycling, energy, and natural capital, and existing businesses are facing risks and opportunities in this uncertain environment. Therefore, based on the content of the Technology Management I course and policy trends, we will consider the creation of businesses that solve problems by utilizing advanced technology through specific examples. We will also hold class discussions on the use of advanced technology (AI, AR, drones, blockchain, etc.) through case studies, and consider the possibility of creating businesses using advanced technology in each person's business domain.
1 | イノベーションの創出概要 |
2 | カーボンニュートラル(1): 気候変動政策とカーボンニュートラル |
3 | カーボンニュートラル(2): 炭素固定とカーボンリサイクル(CCUS) |
4 | カーボンニュートラル(3): LCA・カーボンフットプリント |
5 | エネルギー(1): エネルギー・GX政策と成長産業 |
6 | エネルギー(2): 再生可能エネルギー(太陽光、風力、地熱、バイオマス) |
7 | エネルギー(3): 水素、アンモニア、合成燃料(SAF) |
8 | 資源循環(1): 資源循環政策と循環社会 |
9 | 資源循環(2): 廃棄物、プラスティックリサイクル |
10 | 先進技術(1): AIによるデジタルトランスフォーメーション |
11 | 先進技術(2): VR/AR 新しい価値の創出 |
12 | 先進技術(3):ドローン、ブロックチェーンによる市場創出 |
13 | 技術イノベーションによる新規事業構想Ⅰ(課題発表) |
14 | 技術イノベーションによる新規事業構想Ⅱ(課題発表) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業で学習した内容を自分のビジネスデザインに応用してイノベーションを創出する方法を各自発表する。 |
各回の講義・討議内容を振り返り、自分のビジネスと結びつけて理解を深めること。
ケースについては事前に読んで授業に出席すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス参加と議論への貢献度(60%) 成果物の内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ハーバードビジネスレビュー編集部 | テクノロジー経営の教科書 | ダイヤモンド | 2019 | 9784478106686 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | クレイトン・クリステンセン他 | イノベーションのDNA(新版) | 翔泳社 | 2021 | 9784798167473 |
2 | エネルギー総合工学研究所 | 図解でわかるカーボンニュートラル | 技術評論社 | 2021 | 9784297122690 |
3 | チャールズ・A・オライリー/マイケル・L・タッシュマン | 両利きの経営 | 東洋経済新報社 | 2019 | 9784492534083 |
本講義では、現在の社会が直面している、社会や企業の持続可能性に関する課題に関する、先進的な技術や、AI等の先進技術を利用した新規事業例について学び、技術によるソリューションを構想する能力を滋養する。先進的な技術や社会的な技術課題について、事例を中心に学び、新技術を利用したイノベーションを創出し、新規事業を構想する能力を身につける。
In this lecture, we will learn about advanced technologies and examples of new businesses that use advanced technologies such as AI, etc., related to the issues of sustainability in society and companies that the current society is facing, and cultivate the ability to conceive technological solutions. We will learn about advanced technologies and social technological issues, focusing on case studies, and acquire the ability to create innovations using new technologies and conceive new businesses.
日本企業を取り巻く事業環境は、気候変動、資源循環、エネルギー、自然資本の各分野で大きく変化しており、こうした不確実な環境で既存事業はリスクと機会に直面している。そこで、テクノロジーマネジメントⅠの学習内容および政策動向を踏まえ、先進技術を活用して、課題を解決する事業創出について、具体的な事例を通して考察を行う。また、先進技術(AI、AR、ドローン、ブロックチェーン等)の活用に関しても、事例によるクラス討議を行い、各自の事業領域における先進技術による事業創出の可能性につき考察する。
The business environment surrounding Japanese companies is changing significantly in the fields of climate change, resource recycling, energy, and natural capital, and existing businesses are facing risks and opportunities in this uncertain environment. Therefore, based on the content of the Technology Management I course and policy trends, we will consider the creation of businesses that solve problems by utilizing advanced technology through specific examples. We will also hold class discussions on the use of advanced technology (AI, AR, drones, blockchain, etc.) through case studies, and consider the possibility of creating businesses using advanced technology in each person's business domain.
1 | イノベーションの創出概要 |
2 | カーボンニュートラル(1): 気候変動政策とカーボンニュートラル |
3 | カーボンニュートラル(2): 炭素固定とカーボンリサイクル(CCUS) |
4 | カーボンニュートラル(3): LCA・カーボンフットプリント |
5 | エネルギー(1): エネルギー・GX政策と成長産業 |
6 | エネルギー(2): 再生可能エネルギー(太陽光、風力、地熱、バイオマス) |
7 | エネルギー(3): 水素、アンモニア、合成燃料(SAF) |
8 | 資源循環(1): 資源循環政策と循環社会 |
9 | 資源循環(2): 廃棄物、プラスティックリサイクル |
10 | 先進技術(1): AIによるデジタルトランスフォーメーション |
11 | 先進技術(2): VR/AR 新しい価値の創出 |
12 | 先進技術(3):ドローン、ブロックチェーンによる市場創出 |
13 | 技術イノベーションによる新規事業構想Ⅰ(課題発表) |
14 | 技術イノベーションによる新規事業構想Ⅱ(課題発表) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業で学習した内容を自分のビジネスデザインに応用してイノベーションを創出する方法を各自発表する。 |
各回の講義・討議内容を振り返り、自分のビジネスと結びつけて理解を深めること。
ケースについては事前に読んで授業に出席すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス参加と議論への貢献度(60%) 成果物の内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ハーバードビジネスレビュー編集部 | テクノロジー経営の教科書 | ダイヤモンド | 2019 | 9784478106686 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | クレイトン・クリステンセン他 | イノベーションのDNA(新版) | 翔泳社 | 2021 | 9784798167473 |
2 | エネルギー総合工学研究所 | 図解でわかるカーボンニュートラル | 技術評論社 | 2021 | 9784297122690 |
3 | チャールズ・A・オライリー/マイケル・L・タッシュマン | 両利きの経営 | 東洋経済新報社 | 2019 | 9784492534083 |