日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG284/VG284VG284 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
④オンライン(一部対面) :3,4回、13,14回 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。 |
We will learn basic and strategic concepts that are necessary for managers and management staff in the manufacturing, service, and retail industries, as well as of each of the members in organizations to use technology in management.
As the environment surrounding business such as diversification of society's needs, maturation of the market, and globalization of the economy changes greatly, this is about the ability to promote innovation that will determine the survival of a company. It is key for sustainable growth and development of a company to evolve day to day business through innovation and to respond to changing external environments. Precisely as Darwin had said, “it is not the strongest, but the most suitable for the environment that is guaranteed to survive.” In technology management, we will learn how to improve our ability to adapt and control the changing environment using knowledge and tools and develop a plan for the comprehensive use of capacity and resources with a long-term perspective and combined thinking to achieve specific goals. In Technology Management 3 we will learn a general overview of the subject.
1 | 技術と経営のつながりを知る |
2 | 企業の進むべき方向を決める |
3 | 外部環境変化を知る |
4 | 制約条件の変化を知る |
5 | 顧客がいくら払うかを知る |
6 | 商品ライフサイクルの速度を知る |
7 | 良いものをマーケティングする-テクノロジーマーケティングー |
8 | 良いものをつくる |
9 | 良いものを社会へ普及させる |
10 | 技術をブランディングする-テクノロジーブランディング- |
11 | 人工知能&生成AIとテクノロジーアセスメント |
12 | まとめ |
13 | 課題発表(1) |
14 | 課題発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義毎に次回までの学習内容を指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席のうえで議論への積極的な参加(40%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ハンドアウト配布 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義にて随時紹介 |
本科目は、簡単な講義に続いてクラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式で授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
製造業、サービス業、小売業などの経営者や経営スタッフ、そして各構成員がテクノロジーを経営に生かしていく際に必要となる基礎的かつ戦略的な考え方を学ぶ。
We will learn basic and strategic concepts that are necessary for managers and management staff in the manufacturing, service, and retail industries, as well as of each of the members in organizations to use technology in management.
社会のニーズの多様化、市場の成熟化、経済のグルーバル化などビジネスを取り巻く環境が大きく変化する中で、企業の生き残りを左右するのはイノベーションを推進する力である。イノベーションにより事業を日々進化させ、変化する外部環境に対応させることが企業の持続的な成長・発展のためのキーアクションである。まさに、ダーウィンの言葉の通りに、“最も強いものでなく最も環境に適したものが生存機会を保障される。テクノロジーマネジメントでは、知見や道具を使って変化する環境に適応し制御する能力を高める方法ならびに特定の目標を達成するために長期的視野と複合思考で能力や資源を総合的に運用する計画を立案することを学ぶ。テクノロジーマネジメント3では、全体概観を学ぶ。
As the environment surrounding business such as diversification of society's needs, maturation of the market, and globalization of the economy changes greatly, this is about the ability to promote innovation that will determine the survival of a company. It is key for sustainable growth and development of a company to evolve day to day business through innovation and to respond to changing external environments. Precisely as Darwin had said, “it is not the strongest, but the most suitable for the environment that is guaranteed to survive.” In technology management, we will learn how to improve our ability to adapt and control the changing environment using knowledge and tools and develop a plan for the comprehensive use of capacity and resources with a long-term perspective and combined thinking to achieve specific goals. In Technology Management 3 we will learn a general overview of the subject.
1 | 技術と経営のつながりを知る |
2 | 企業の進むべき方向を決める |
3 | 外部環境変化を知る |
4 | 制約条件の変化を知る |
5 | 顧客がいくら払うかを知る |
6 | 商品ライフサイクルの速度を知る |
7 | 良いものをマーケティングする-テクノロジーマーケティングー |
8 | 良いものをつくる |
9 | 良いものを社会へ普及させる |
10 | 技術をブランディングする-テクノロジーブランディング- |
11 | 人工知能&生成AIとテクノロジーアセスメント |
12 | まとめ |
13 | 課題発表(1) |
14 | 課題発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義毎に次回までの学習内容を指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席のうえで議論への積極的な参加(40%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ハンドアウト配布 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義にて随時紹介 |
本科目は、簡単な講義に続いてクラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式で授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。