日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG606/VG606VG606 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understand the fundamental components of a business plan and specifically identify the necessary knowledge and information, as well as the preparations required to work on them.
Introduce the knowledge and skills required for selecting Business Design (Business Plan) as the second-year research project. Gain a systematic understanding of the entire process of business planning, starting from the basics. This includes introducing and explaining key elements such as idea generation, market research, feasibility study, competitor analysis, financial and profit planning, and presentations for potential investors.
1 | イントロダクション:ビジネスプランの基本構成 |
2 | 新規事業創発の社会的意義 |
3 | ビジネスアイデアの創発 |
4 | 新規ビジネスのシーズ:ニーズ分析・ウォンツ分析 |
5 | 新規ビジネスのシーズ:PEST分析 |
6 | 新規ビジネスのシーズ:技術革新・AI |
7 | 新規ビジネスのシーズ:職業観や勤労観の変化 |
8 | ビジネスモデル:マネタイズの原理 |
9 | ビジネスモデル:分業としてのビジネス |
10 | 経営資源と実現可能性 |
11 | 法規制と業界慣行 |
12 | 市場調査の実務 |
13 | 競争優位の構築と参入障壁 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特になし
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取組(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
ビジネスプランの基本的構成要素を理解し、必要となる知識や情報が何であるか、またそのためにどのような準備が必要になるかを具体的に把握する。
Understand the fundamental components of a business plan and specifically identify the necessary knowledge and information, as well as the preparations required to work on them.
2年次の修了研究において、ビジネスデザイン(ビジネスプラン)を選択する場合に必要となる知識とスキルを紹介する。ビジネスプランニングの全体を、基礎から体系的に理解する。アイデアの創出、マーケット調査、実現可能性の検討、競合分析、資金・利益計画、投資家を想定したプレゼンテーションといった各要素を紹介、説明する。
Introduce the knowledge and skills required for selecting Business Design (Business Plan) as the second-year research project. Gain a systematic understanding of the entire process of business planning, starting from the basics. This includes introducing and explaining key elements such as idea generation, market research, feasibility study, competitor analysis, financial and profit planning, and presentations for potential investors.
1 | イントロダクション:ビジネスプランの基本構成 |
2 | 新規事業創発の社会的意義 |
3 | ビジネスアイデアの創発 |
4 | 新規ビジネスのシーズ:ニーズ分析・ウォンツ分析 |
5 | 新規ビジネスのシーズ:PEST分析 |
6 | 新規ビジネスのシーズ:技術革新・AI |
7 | 新規ビジネスのシーズ:職業観や勤労観の変化 |
8 | ビジネスモデル:マネタイズの原理 |
9 | ビジネスモデル:分業としてのビジネス |
10 | 経営資源と実現可能性 |
11 | 法規制と業界慣行 |
12 | 市場調査の実務 |
13 | 競争優位の構築と参入障壁 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
特になし
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取組(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。