日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VG662
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS6020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to provide students with the theoretical knowledge and research methods necessary for writing a master's thesis on the research theme they have set.

【Course Contents】

In this course, you will search for a research theme that interests you and is helpful for your business. You will then learn about the research process efficiently, systematically, and practically. After setting your research theme,
(1) review related previous research,
(2) formulate a research question and hypothesis,
(3) conduct in-depth interviews and questionnaire surveys based on the hypothesis,
(4) understand statistical analysis
(5) analyze the survey and find new findings through discussion,
(6) logically structured sentences.
The result will lead to the writing of a master's thesis.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 夏期休暇中の進捗確認と指導
 ①進捗状況の報告 ②研究計画の修正 ③アウトラインの作成
2 調査データ分析と解釈(1)
 ①調査データの統計分析と解釈① ②草稿作成①
3 調査データ分析と解釈(2)
 ①調査データの統計分析と解釈② ②草稿作成② ③図表・グラフの書き方 
4 分析結果と考察の検討(1)
 ①仮説の検証・考察を考える① ②草稿作成③
5 分析結果と考察の検討(2)
 ①仮説の検証・考察を考える② ②草稿作成➃
6 論文校正の再構築(1)
 ①仮説検証・考察を考える③ ②結論・残された課題を考える①
7 論文校正の再構築(2)
 ①仮説検証・考察を考える➃ ②結論・残された課題を考える②
8 論文執筆の進捗確認(1)
 ①個別指導① ②ディスカッション①
9 論文執筆の進捗確認(2)
 ①個別指導② ②ディスカッション②
10 論文執筆の進捗確認(3)
 ①個別指導③ ②ディスカッション③
11 論文執筆の進捗確認(4)
 ①個別指導➃ ②ディスカッション➃
12 論文執筆の進捗確認(5)
 ①個別指導⑤ ②ディスカッション⑤
13 論文執筆の進捗確認(6)
 ①個別指導⑥ ②ディスカッション⑥
14 口頭試問準備
 口頭試問の準備

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
履修生は毎回の課題を翌週までに積極的に取り組むことが期待される.上記はシラバス執筆時の予定であり,学生や進捗の状況によって変更する場合がある.

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

履修生は各研究テーマに関する課題を翌週までに実施する.課題は講義内で指示する.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 研究の進捗(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する.

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する.

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。