日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG677/VG677VG677 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In order to write a master's thesis (business research and business design), this course provides advice and guidance on how to write research papers and business plans.
The faculty member is an expert in business development in the field of sustainability. With regard to business research, the specialty lies in the methodology of econometrics and game theory. The theme of the thesis will be decided by each student's interest. The process of writing and supervising the thesis will consist of the following steps: (1) research question, (2) survey of previous research, (3) hypothesis construction, (4) methodology of verification, (5) data analysis or model analysis, and (6) derivation of conclusions.
In the case of business design, the process is also carried out in accordance with business research, but in the case of business design, in addition to the methodology for analyzing business strategy, analysis of corporate purpose, creation of social value, and individual values is also carried out in parallel. The operation is carried out in a seminar format, and the decision is made after consultation depending on the progress of the graduate students' composition.
1 | 論文の構成・ゼミの運営方法 |
2 | 論文執筆方法Ⅰ |
3 | 論文執筆方法Ⅱ |
4 | 問題意識の分析Ⅰ |
5 | 問題意識の分析Ⅱ |
6 | 研究質問の設定Ⅰ |
7 | 研究質問の設定Ⅱ |
8 | 先行研究の調査 |
9 | 事業環境の調査 |
10 | 先行研究の整理・分析 |
11 | 理論・仮説構築 |
12 | ビジネスモデル立案 |
13 | 研究手法の検討 |
14 | フィールド調査手法の検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
院生のテーマと進捗に合わせて指導を行う。各自、論文の進捗をクラスで発表する準備を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の報告(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
院生のテーマと進捗に合わせて指示する。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
修士論文(ビジネスリサーチおよびビジネスデザイン)を作成するため、研究論文の作成方法およびビジネスプランの作成方法につき助言と指導を行う。
In order to write a master's thesis (business research and business design), this course provides advice and guidance on how to write research papers and business plans.
教員はビジネスデザインに関してはサステナビリティ分野の新規事業開発が専門であり、また、ビジネスリサーチに関しては、計量経済学またはゲーム理論を方法論が専門である。論文のテーマは、各自の問題意識を尊重する。論文作成およびその指導のプロセスは(1)リサーチクエスチョン、(2)先行研究の調査、(3)仮説構築、(4)検証の方法論、(5)データ解析 またはモデル解析、(6)結論の導出の各ステップで構成する。
ビジネスデザインの場合もそのプロセスはビジネスリサーチに準じて進めるが、事業戦略の分析方法論に加えて、企業のパーパスや社会的価値の創造、個人の価値観等の分析を並行して実施する。運営はゼミ形式で進め、院生の構成・進捗に応じて相談のうえ決定したい。
The faculty member is an expert in business development in the field of sustainability. With regard to business research, the specialty lies in the methodology of econometrics and game theory. The theme of the thesis will be decided by each student's interest. The process of writing and supervising the thesis will consist of the following steps: (1) research question, (2) survey of previous research, (3) hypothesis construction, (4) methodology of verification, (5) data analysis or model analysis, and (6) derivation of conclusions.
In the case of business design, the process is also carried out in accordance with business research, but in the case of business design, in addition to the methodology for analyzing business strategy, analysis of corporate purpose, creation of social value, and individual values is also carried out in parallel. The operation is carried out in a seminar format, and the decision is made after consultation depending on the progress of the graduate students' composition.
1 | 論文の構成・ゼミの運営方法 |
2 | 論文執筆方法Ⅰ |
3 | 論文執筆方法Ⅱ |
4 | 問題意識の分析Ⅰ |
5 | 問題意識の分析Ⅱ |
6 | 研究質問の設定Ⅰ |
7 | 研究質問の設定Ⅱ |
8 | 先行研究の調査 |
9 | 事業環境の調査 |
10 | 先行研究の整理・分析 |
11 | 理論・仮説構築 |
12 | ビジネスモデル立案 |
13 | 研究手法の検討 |
14 | フィールド調査手法の検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
院生のテーマと進捗に合わせて指導を行う。各自、論文の進捗をクラスで発表する準備を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の報告(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
院生のテーマと進捗に合わせて指示する。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。