日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business Administration
Course Code VG731
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BDS6020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Writing a master thesis (business research) or a master thesis (business design)

【Course Contents】

The purpose of this class is to provide research methodology and techniques for writing master thesis (business research) or master thesis (business design).
For writing master thesis (business research), it is necessary to take a critical view on ones own practical experience and social experience as material for a research, to look at the problem of interest from there, and based on this, to formulate concrete research questions about society and management phenomena, and to refine them into social science research subjects.
For this purpose, it is necessary to carefully investigate what kind of research has been conducted from the similar interests and from what viewpoint has the social phenomenon of the research subject been conducted, and then set a unique research question.
In addition, the selection of appropriate methods is essential to the practice of social science inquiries. Therefore, a certain methodological knowledge is required to select a method suitable for the research issue.
For writing master thesis (business design), the goal is to conceptualize a creative business model and formulate it as a concrete action plan. After analyzing the external and internal environments and discovering problems related to social life, a new business is conceived to solve these problems, and a plan is drawn up to make this a concrete and feasible plan. It should provide a new value to society and contribute to the enrichment of society. Therefore, it is important to deepen the discussion regarding the essence of business and have a deep insight into the society and lives of humans, rather than just the techniques of business.
In this class, we will learn the above points through discussions and tutoring.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 問題意識を練る・ビジネスデザインについて
2 問題意識を練る・ビジネスデザインの5つのステップ
3 具体的「問い」を立てる・事業機会の分析と把握
4 具体的「問い」を立てる・事業機会の分析と把握
5 先行研究を検討する・事業機会の分析と把握
6 先行研究を検討する・ビジネスプランの中間報告
7 先行研究を検討する・事業機会の発見
8 調査方法を検討する・事業機会の発見
9 調査方法を検討する・事業機会の発見
10 調査方法を検討する・ビジネスプランの中間報告
11 仮説を構築する・ビジネスモデルの構想と構築
12 仮説を構築する・ビジネスモデルの構想と構築
13 仮説を構築する・ビジネスモデルの構想と構築
14 ビジネスリサーチあるいはビジネスプランの中間報告

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各自の課題、作業に取り組んだうえで授業に臨みましょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の報告(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
各自のテーマに合わせて必要な文献を指示します。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

ビジネスリサーチに取り組む方は調査法関係の科目を履修しておくとよいでしょう。ビジネスデザインに取り組む方は、会計系、財務系の科目、戦略やマーケティングなどの科目を体系的に履修しておくとよいでしょう。加えてビジネスデザインモジュールの科目を履修することをお勧めします。

【双方向による授業】
本科目は、受講生によるプレゼンテーションと相互フィードバックによるディスカッション形式で授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。