日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG733/VG733VG733 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As advanced professional, we will conduct academic research and develop business plans, in order to contribute to the solution towards real problems in industry or other fields.
1. Business research: Exploreing the research question, learning the hypothesis verification method and the process of logical thinking through writing the master's thesis.
2. Business design: Developing the business plan to realize attractive market creation.
In order to set research themes or business areas, you will go about in your own research area and prior research or business environments, and after sharing and discussing the results among the other students, you will refine your research themes and business areas.
We will review the progress of writing master's thesis and making a business plan, and each thesis and business plan will be improved.
Moreover, it is desirable that the main topic of research is related to the area of marketing and consumer behavior.
1 | 関心領域に関する共有: ゼミ形式により、各自の関心テーマ&事業領域に関して学習・議論(1) |
2 | 関心領域に関する共有: ゼミ形式により、各自の関心テーマ&事業領域に関して学習・議論(2) |
3 | 関心領域設定への準備:参考文献・先行研究・関連データ等についての研究報告(1) |
4 | 関心領域設定への準備:参考文献・先行研究・関連データ等についての研究報告(2) |
5 | 関心領域の仮設定報告(1) |
6 | 関心領域の仮設定報告(2) |
7 | 関心領域の先行研究または関連&類似事業の検討(1) |
8 | 関心領域の先行研究または関連&類似事業の検討(2) |
9 | 研究テーマ&提案事業案を絞込み(1) |
10 | 研究テーマ&提案事業案を絞込み(2) |
11 | 研究仮説設定と検証方法報告&提案事業案と実現可能性報告(1) |
12 | 研究仮説設定と検証方法報告&提案事業案と実現可能性報告(2) |
13 | 夏季休暇中の研究計画の報告(1) |
14 | 夏季休暇中の研究計画の報告(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1.各自、毎回の課題、作業に取り組んだうえで授業に臨むことを推奨します。
2.常に自分自身の関心領域について、情報収集や現場観察に努力することを推奨します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加度(40%) クラス討議貢献度(40%) アウトプット完成度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
修了研究(ビジネスリサーチ)履修者:ブランド、消費者行動、マーケティングに関する学術書・学術論文の精読
修了研究(ビジネスデザイン)履修者:ビジネスモデル、競争戦略に関する学術書・学術論文の精読
以上が、大学院での学びの基礎を構築し、豊かな時間をもたらします。
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
高度専門職業人として産業界等の現実課題に対して貢献する研究およびビジネスプラン作成を行う。
1.ビジネスリサーチ:テーマ設定と仮説・検証方法を習得し、論理的な思考を修得する。
2.ビジネスデザイン:市場創出可能なビジネスプランを作成する。
As advanced professional, we will conduct academic research and develop business plans, in order to contribute to the solution towards real problems in industry or other fields.
1. Business research: Exploreing the research question, learning the hypothesis verification method and the process of logical thinking through writing the master's thesis.
2. Business design: Developing the business plan to realize attractive market creation.
研究テーマもしくは事業領域を設定することを目的に、関心領域と先行研究もしくは事業環境について、各自実施し、その成果を履修者相互に共有し議論することを経て、研究テーマや事業領域を絞り込む。
各自の論文ないしビジネスプランの進捗状況を確認しながら、履修者相互で、各自の論文とビジネスプランを比較し、学習し、自分自身の改善すべき点を確認し、検討する。
尚、主な研究指導に関するテーマは、マーケティングおよび消費者行動に関する領域であることが望ましい。
In order to set research themes or business areas, you will go about in your own research area and prior research or business environments, and after sharing and discussing the results among the other students, you will refine your research themes and business areas.
We will review the progress of writing master's thesis and making a business plan, and each thesis and business plan will be improved.
Moreover, it is desirable that the main topic of research is related to the area of marketing and consumer behavior.
1 | 関心領域に関する共有: ゼミ形式により、各自の関心テーマ&事業領域に関して学習・議論(1) |
2 | 関心領域に関する共有: ゼミ形式により、各自の関心テーマ&事業領域に関して学習・議論(2) |
3 | 関心領域設定への準備:参考文献・先行研究・関連データ等についての研究報告(1) |
4 | 関心領域設定への準備:参考文献・先行研究・関連データ等についての研究報告(2) |
5 | 関心領域の仮設定報告(1) |
6 | 関心領域の仮設定報告(2) |
7 | 関心領域の先行研究または関連&類似事業の検討(1) |
8 | 関心領域の先行研究または関連&類似事業の検討(2) |
9 | 研究テーマ&提案事業案を絞込み(1) |
10 | 研究テーマ&提案事業案を絞込み(2) |
11 | 研究仮説設定と検証方法報告&提案事業案と実現可能性報告(1) |
12 | 研究仮説設定と検証方法報告&提案事業案と実現可能性報告(2) |
13 | 夏季休暇中の研究計画の報告(1) |
14 | 夏季休暇中の研究計画の報告(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1.各自、毎回の課題、作業に取り組んだうえで授業に臨むことを推奨します。
2.常に自分自身の関心領域について、情報収集や現場観察に努力することを推奨します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加度(40%) クラス討議貢献度(40%) アウトプット完成度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
修了研究(ビジネスリサーチ)履修者:ブランド、消費者行動、マーケティングに関する学術書・学術論文の精読
修了研究(ビジネスデザイン)履修者:ビジネスモデル、競争戦略に関する学術書・学術論文の精読
以上が、大学院での学びの基礎を構築し、豊かな時間をもたらします。
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。