日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VG735
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
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Credits 2
Course Number BDS6020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Writing a master's academic paper (business research) or a master's academic paper (business design)

【Course Contents】

The purpose of this class is to provide research paper guidance for writing a master's academic paper (business research) or a master's academic paper (business design).
In the master's academic paper (business research), based the problem of interest gained from ones own practical experience and social experience, setting and exploring original research questions through a review of related previous research.
In the master's academic paper (business design), based the problem of interest gained from ones own practical experience and social experience, developing the business model and plan with novelty, feasibility, and sociality.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 履修者の関心領域・履修者の研究プラン・事業プランの共有
3 経営学系論文を読む
4 経営学系論文を読む
5 先行研究の検討・参考文献リスト/事業機会の検討
6 先行研究の検討・参考文献リスト/事業機会の検討
7 先行研究の検討・参考文献リスト/事業機会の検討
8 調査分析方法の検討/事業機会の創出
9 調査分析方法の検討/事業機会の創出
10 仮説の構築/ビジネスモデルの構想
11 仮説の構築/ビジネスモデルの構想
12 仮説の構築/ビジネスモデルの構想
13 修士論文の中間報告会
14 修士論文の中間報告会

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業では受け身ではなく、学生自ら発信すること、受講生への貢献を心がけてください。授業内容は学習の進捗状況に応じて臨機応変に決めていきます。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回、各自の課題に取組み準備のうえ授業に臨むことを心がけましょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の報告(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
各自のテーマと進捗に応じて適宜指示します。
ただし、受け身ではなく、自身でも積極的に関連文献を探し学習する姿勢が必要です。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 川﨑剛 優秀論文作成術 勁草書房 2015 9784326000340
2 久保克行 経営学のための統計学・データ分析 東洋経済新報社 2021 9784492503294
3 三谷宏治 ビジネスモデル全史 ディスカヴァー・トゥエンティワン 2014 9784799315637
4 深井宣光 SDGsビジネスモデル図鑑 KADOKAWA 2023 9784046061430
その他 (Others)
同上

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業参加時はPC必須です。

【その他 / Others】

履修者のプレゼンテーションとディスカッション形式で授業運営を行います。

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。