日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG801/VG801VG801 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土5/Sat.5 Sat.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understand business planning systematically from the basics. Acquire the knowledge and skills necessary to create a feasible business plan, including idea generation, market research, competitive analysis, financial and profit planning, and presentation skills.
Understand the basic structure of a business plan and complete your own business plan.
This course involves systematically learning the entire process of conceptualizing a highly innovative business, conducting detailed research on its market and competitors, creating a precise financial and profit plan, and delivering a persuasive presentation, all while reviewing and understanding each step of the process.
Students are expected not only to develop their own business plans but also to evaluate and provide constructive feedback on the plans of other students, fostering a mutually beneficial learning environment.
1 | イントロダクション:ビジネスプランの基本構成 |
2 | 創造的思考のトレーニング |
3 | SF思考とは何か |
4 | サービスデザイン・デザイン思考とは何か |
5 | インプット:未来の技術・未来の社会 |
6 | 事業ビジョン・ミッション |
7 | 製品・サービスのコンセプト:便益の明確化 |
8 | ビジネスモデルとしての構想と発展 |
9 | ニーズ・ウォンツ分析の深化:近視眼vs遠視眼 |
10 | ビジネスとしての新規性とコア・コンピタンス |
11 | 事業ドメインの検討:Make or Buy |
12 | ターゲット顧客の明確化と市場調査 |
13 | グループ・プレゼンテーション |
14 | 全体プレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自のビジネスプランのブラッシュアップ
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取組(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。
ビジネスプランニングを基礎から体系的に理解する。アイデアの創出、マーケット調査、競合分析、資金・利益計画、プレゼンテーション・スキルなど、実現可能なビジネスプランの作成に必要な知識とスキルを修得する。
Understand business planning systematically from the basics. Acquire the knowledge and skills necessary to create a feasible business plan, including idea generation, market research, competitive analysis, financial and profit planning, and presentation skills.
ビジネスプランの基本構成を理解した上で、各自のビジネスプランを完成させる。
新規性の高いビジネスを構想し、その市場や競合を具体的に調査し、精度の高い資金・利益計画により、説得力のあるプレゼンテーションを完成させる一連のプロセスを理解し、それぞれの工程を確認しながら段階的に学修する。
履修者は自分のビジネスプランだけでなく、他の履修者のビジネスプランについても評価や助言を与えることが期待される、互恵的演習である。
Understand the basic structure of a business plan and complete your own business plan.
This course involves systematically learning the entire process of conceptualizing a highly innovative business, conducting detailed research on its market and competitors, creating a precise financial and profit plan, and delivering a persuasive presentation, all while reviewing and understanding each step of the process.
Students are expected not only to develop their own business plans but also to evaluate and provide constructive feedback on the plans of other students, fostering a mutually beneficial learning environment.
1 | イントロダクション:ビジネスプランの基本構成 |
2 | 創造的思考のトレーニング |
3 | SF思考とは何か |
4 | サービスデザイン・デザイン思考とは何か |
5 | インプット:未来の技術・未来の社会 |
6 | 事業ビジョン・ミッション |
7 | 製品・サービスのコンセプト:便益の明確化 |
8 | ビジネスモデルとしての構想と発展 |
9 | ニーズ・ウォンツ分析の深化:近視眼vs遠視眼 |
10 | ビジネスとしての新規性とコア・コンピタンス |
11 | 事業ドメインの検討:Make or Buy |
12 | ターゲット顧客の明確化と市場調査 |
13 | グループ・プレゼンテーション |
14 | 全体プレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自のビジネスプランのブラッシュアップ
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取組(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。