日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code VG981
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
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Credits 2
Course Number BDS6020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The main purpose of this course is to support students to prepare academic papers or business plans that are expected to contribute to solve practical needs in business or society. The topics or themes for research do not need to be limited into certain fields, but ideally the following domains are recommended: R&D, competitive strategy, marketing management(B2B, B2C), consumer behavior, operational management (VC, SC),etc.

【Course Contents】

Ideal research projects should contain the following process: exploring research questions, setting up hypotheses and verifying them. In both developing research papers and business plans, students are supposed to apply the above process in order to create appropriate and persuasive proposals. The main steps are as follows:
Clarify themes
Set up and verify hypotheses
Develop research papers/business plans
Prepare for the presentation

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 テーマ検討
・各自の興味や関心のある領域に関する基礎理論の学習
2 テーマ検討
・各自の興味や関心のある領域に関する基礎理論の学習
3 テーマの仮設定にむけての準備
・既存の先行研究論文に関する探索
・関連論文に関する分析
・類似事業モデルに関する調査
4 テーマの仮設定にむけての準備
・既存の先行研究論文に関する探索
・関連論文に関する分析
・類似事業モデルに関する調査
5 仮テーマの報告
・先行研究論文、関連研究論文の要約
・類似事業のケーススタディ要約
・テーマ変更に関しての決定
6 仮テーマの報告
・先行研究論文、関連研究論文の要約
・類似事業のケーススタディ要約
・テーマ検討に関しての決定
7 研究テーマ・提案事業に関する本調査のための準備
・プレリサーチの計画、実施
・簡易顧客アンケート、専門家インタビュー、競合ヒアリング
・データ収集・分析
8 研究テーマ・提案事業に関する本調査のための準備
・プレリサーチの計画、実施
・簡易顧客アンケート、専門家インタビュー、競合ヒアリング
・データ収集・分析
9 研究テーマ・提案事業に関する本調査の計画と実施
・既存研究論文のレビュー
・仮説の設定と調査方法の決定
・調査の企画、実施、データ収集
10 研究テーマ・提案事業に関する本調査の計画と実施
・既存研究論文のレビュー
・仮説の設定と調査方法の決定
・調査の企画、実施、データ収集
11 調査結果のまとめ
・調査結果の分析
・補足調査の実施(必要に応じて)
12 調査結果のまとめ
・調査結果の分析
・補足調査の実施(必要に応じて)
13 論文作成・ビジネスプランの作成
・論文の骨子(既存類似先行研究要約、仮説、検証方法)
・ビジネスプランの基本方向(事業領域、競争戦略、提供物)
14 論文作成・ビジネスプランの作成
・論文の骨子(既存類似先行研究要約、仮説、検証方法)
・ビジネスプランの基本方向(事業領域、競争戦略、提供物)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業をマイルストーンとして、各自で設定した必要な作業を進めたうえで授業に参加していただくとよいでしょう。ゼミのメンバーがアドバイザー/コンサルタントとして他のメンバーに対するサポートやアドバイスをしながら、メンバー全員が授業での新たな気づきを最大限享受できるような有益な時間にしていきたいと考えます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加(30%)
議論貢献(30%)
アウトプット(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。